Silent Dragon: populaire kampioenenmaker in Hillesluis

Geboren in Thailand, maar overgewaaid naar Nederland: thaiboksen. Een sport die ook ontzettend populair is Rotterdam. Eén van de sportaanbieders in Rotterdam-Zuid is Silent Dragon. De boksvereniging, die al vier jaar is aangesloten bij de Schoolsportvereniging, bracht al vele kampioenen voort.

Ervaring = motivatie

Bij binnenkomst zie je niets meer dan een gehuurde zaal. Maar hoe verder je in de sporthal naar achteren loopt, hoe meer je de ervaring van de vereniging ruikt en voelt. In een kamer hangen talloze foto’s en medailles van de kampioenen die Silent Dragon heeft voortgebracht. “Wij waren niet te stoppen! Onze jongens vochten door heel Nederland. Het kwam niet eerder voor dat een hele groep telkens opnieuw won. De foto’s en verhalen doen wat met de jonge leden. Ik hoor steeds vaker dat zij ook kampioen willen worden,” aldus Bien Gunning (eigenaar en trainer).

Meer dan een sport

Het zijn niet alleen wedstrijdvechters die trainen bij Silent Dragon, ook recreanten vinden hun weg naar de vereniging. Thaiboksen is meer dan een sport. “Naast dat sporten goed voor je is, brengt Thaiboksen je ook discipline en waarden en normen. Dit is zeer belangrijk. Niet iedereen heeft thuis de regels die wij hier op de vereniging hebben,” zegt Bien Gunning. “Het zegt heel wat wanneer kinderen zeggen: ik wil op thaiboksen. Dit betekent dat zij na de proeflessen graag een deel van de vereniging willen zijn.”

Schoolsportvereniging

Silent Dragon is nu al vier jaar aangesloten bij de Schoolsportvereniging. De vereniging is nog steeds heel populair bij kinderen in Hillesluis. Nog iedere week sluiten kinderen zich via de Schoolsportvereniging aan bij de boksvereniging. Op dit moment zijn er 47 kinderen die op deze manier thaiboksen bij Silent Dragon.
     Sporten bij Silent Dragon is ook hard werken. De lessen starten altijd met een intensieve warming-up die bestaat uit conditie- en strekoefeningen. Vervolgens wordt er over gegaan op techniektraining onder leiding van oudere leden en ‘sensei’ Bien Gunning. Om iets te bereiken moet je er hard voor werken. De volgende Nederlands Kampioen? Misschien komt die wel uit Hillesluis en sport die nu wel via de Schoolsportvereniging bij Silent Dragon. Wie zal het zeggen…