Dankzij Sportspullenbank kunnen kinderen ook in hun vrije tijd sporten: “Ik vind dit zo prachtig”

Goede sportkleding -en attributen zijn niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Helaas zijn er ook kinderen bij de Schoolsportvereniging die geen eigen spullen hebben om te sporten. En daar moet verandering in komen, vinden Fili Talman (projectcoördinator) en Lex Haanskorf (wijkcoördinator). In samenwerking met de Sportspullenbank krijgen leden die via de Schoolsportvereniging bij SV Thor, Tempo ’34 en Sport Fit Health sporten gratis sportkleding en -attributen.

De Sportspullenbank Nederland zamelt tweedehands sportkleding en -materialen in en  stelt deze beschikbaar via maatschappelijke organisaties aan mensen die te weinig geld hebben om zelf spullen te kopen. Door bestaande en beschikbare spullen op deze manier te hergebruiken draagt de organisatie bovendien bij aan een duurzame economie. Talman: “Ik vind het fantastisch dat via de Schoolsportvereniging kinderen wekelijks kunnen sporten bij een vereniging. Echter, zolang een kind geen eigen sportattributen heeft, is de kans groot dat het sporten beperkt blijft tot dit uur. Neem een kind dat hockey speelt. Met een eigen stick en bal, is de kans veel groter dat een kind ook in zijn of haar vrije tijd nog lekker gaat hockeyen.”

Gratis uitgifte

In samenwerking met de Sportspullenbank deed de Schoolsportverenging onlangs een gratis uitgifte van sportkleding-en attributen bij drie aangesloten sportaanbieders: SV Thor (turnen), Tempo’34 (hockey) en Sport Fit Health (tennis). “Dit is mijn uitgifte van het jaar, ik krijg er gewoon tranen in mijn ogen van,” zegt de trotse eigenaar Erna Truijens. “Ik vind dit zo prachtig. Daar doe ik het voor!”
         Haanskorf (wijkcoördinator van Tarwewijk) en Talman brachten samen een bezoek aan de sportlessen van SV Thor en Tempo ’34. “In Tarwewijk heb ik turnpakjes en hockeysticks uitgedeeld aan leden van SV Thor en Tempo. Toen ik het aan een jongen gaf, bloeide hij helemaal op. Hij was ontzettend dankbaar. Een glimlach op de gezichten van de kinderen was mooi om te zien. Daarvoor doe ik dit werk,” aldus Haanskorf.

Toernooien

Ook bij sportaanbieder Sport Fit Health zijn er mooie sportspullen en -attributen uitgedeeld. Sport Fit Health verzorgt tennislessen bij drie Schoolsportverenigingen in Charlois. Een aantal kinderen die sporten bij Sport Fit Health kan zelf geen tennisrackets betalen. Ze spelen al wel toernooien maar doen dat met de sportspullen van Sport Fit Health.
    Leo, medeoprichter Sport Fit Health: “Van de Sportspullenbank hebben wij tennisrackets gekregen voor onze jonge tennistalenten die nooit een eigen racket hebben gehad. Voor hen was een grote verrassing dat zij een racket kregen dat ze mee naar huis mochten nemen. Vanaf dat moment zijn al deze kinderen anders gaan spelen. Het materiaal die wij van de Sportspullenbank hebben gekregen heeft een positief effect gehad op onze kinderen.”

Ook benieuwd naar het sportaanbod in jouw wijk? Klik dan hier.