Wereldkampioen Menno van Gorp inspireert SSV Hillesluis

Break, breaken of breaking is een alternatief woord voor de dansstijl breakdance. In de jaren 1980 werd het bekend in de Verenigde Staten en uiteindelijk is het ook overgewaaid naar de Schoolsportvereniging in Hillesluis.

Vanaf het jaar 2000 werd breakdance ook populair in Nederland. “Het was toen een hype, zoals jojoën en de Pokémonkaarten dat ook waren,” zegt Menno, die iedereen om zich heen zag breakdancen. In deze periode keek de Rotterdammer ontzettend op tegen zijn neven, die ook de hype volgden. En dus ging ook Menno breakdancen op het schoolplein en zijn zolderkamer.

Olympische Spelen

Breakdance heeft Menno ver gebracht. Nu, 22 jaar later, heeft hij het Wereldkampioenschap Breakdancen al drie keer op zijn naam geschreven. Daarnaast heeft hij nog heel veel verschillende titels gewonnen. Toch is hij nog niet klaar met het competitieve gedeelte, want de sport debuteert in 2024 op de Olympische Spelen. Dit wil Menno natuurlijk niet missen en daarom werkt hij elke dag naar deze Olympische Spelen toe.

Indruk

Met het einde van zijn competitieve danscarrière in zicht, wil de Olympiër graag zijn kennis overbrengen op anderen. Dit doet hij sinds 2021 op zijn eigen locatie genaamd OTBmovement (Groene Hilledijk, red.). Voor kinderen is de binnenkomst van de dansschool indrukwekkend: harde muziek, een gevulde prijzenkast en natuurlijk het gezicht van Menno, die veel kinderen kennen van zijn YouTube-video’s.

Schoolsportvereniging

Sinds dit jaar is OTBmovement aangesloten bij de Schoolsportvereniging. Op deze manier krijgt de dansschool de kans om meer kinderen enthousiast te maken voor de breakdance, met iedere week andere lessen. Tijdens het wekelijkse uur wordt er gewerkt aan de choreografie, nieuwe moves en battles. Op de vraag wat breakdance de kinderen van de Schoolsportvereniging kan bieden, is Menno duidelijk:

“In breakdance gaat het erom dat je de beste versie van jezelf vindt. De een is muzikaal, de ander is fysiek sterk of juist weer lenig. Misschien ben je wel super creatief of ben je goed in het oppakken de choreografie. Er zijn genoeg talenten die naar boven komen in de sport. Maar de sport is ook goed voor de sociale contacten en om levenslange vriendschappen te maken.”