Veel sportverenigingen actief in Feijenoord

Welke sportkeuze moet mijn kind maken? Dit is een veel voorkomende vraag van ouders/verzorgers in het gebied Feijenoord. Logisch, want wist je dat er op dit moment maar liefst 15 verschillende sportverenigingen actief zijn bij de vijf Schoolsportverenigingen (SSV) in Feijenoord? Daar wil je meer over weten!

Bij de SSV Katendrecht zitten zeven verschillende sportverenigingen. Bij de andere SSV’s in het gebied Feijenoord (Bloemhof, Hillesluis, Afrikaanderwijk en Feijenoord) verzorgen nog eens acht sportverenigingen de wekelijkse sportlessen. Met in totaal vijftien verschillende sportverenigingen is het sportaanbod in het gebied Feijenoord zeer ruim. Zo zijn er 585 kinderen lid en nog eens 162 kinderen doorgestroomd naar de verenigingslocatie (cijfers december 2022, red.). Het ruime sportaanbod biedt kansen voor de kinderen in het gebied, ziet ook Laurens Verbaan.

“We streven ernaar om in iedere wijk kinderen maatwerk te kunnen bieden dat het beste aansluit bij hun sportbehoeftes,” zegt de projectcoördinator van de Schoolsportverenigingen in Feijenoord. “In veel gevallen willen kinderen bekende sporten doen, zoals voetbal of turnen. Dit zijn ook vaak de sportverenigingen die wat verder weg liggen en daardoor lastiger bereikbaar zijn. We organiseren samen met de verenigingen het sportaanbod dichtbij de school en in de wijk. Kinderen kunnen zo op een laagdrempelige manier kennismaken met de sport.”

Wist je dat er binnen de vijf Schoolsportverenigingen in Feijenoord wordt samengewerkt met twintig basisscholen?

Structureel in beweging

Taekwondovereniging Abdel Kwan geeft les op vier van de vijf locaties in het gebied Feijenoord: Hillesluis, Katendrecht, Bloemhof en Feijenoord. Ook de lessen van Silent Dragon bij SSV Afrikaanderwijk en Hillesluis zijn al jaren een begrip. De kickboksvereniging heeft al honderden kinderen structureel in beweging gebracht. “Het is belangrijk dat de kinderen beweging komen en niet alleen op hun telefoon en tablet zitten. Door te sporten krijgen ze normen en waarden bijgebracht. Maar nog belangrijker is dat ze plezier beleven aan het sporten door lekker met hun lichaam bezig zijn,” aldus Bien Gunning (eigenaar Silent Dragon).

Ouders zijn tevreden als het kind plezier heeft. Extra leuk is het dan om als de ouder zelf ook een keertje mee te doen. Zo organiseerde turnvereniging Advendo twee weken gelden een ouder/kind-training. Een ander voorbeeld is dat de Karate Academy Geoffrey Berens, aangesloten bij SSV Hillesluis, meerdere toernooien afgaat waar de kinderen hun kunsten kunnen vertonen. Feijenoord is lekker in beweging!

Op zoek naar een sportvereniging bij jou in de buurt? Ga dan naar het sportaanbod. Neem voor overige sportwensen voor jeugd in Feijenoord contact op met projectcoördinator Laurens Verbaan via l.verbaan@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010 24 29 315. We helpen je graag verder!