Van Brienenoordschool wil hart van de wijk worden

De Van Brienenoordschool sloot zich in januari 2018 aan bij Schoolsportvereniging Tuinenhoven in Rotterdam-IJsselmonde. Met deze sportieve zet hopen adjunct-directeur Ronnie Vincken en gymdocent Femke de Groot dat hun school het hart van de wijk wordt.

Sinds januari 2018 kunnen de kinderen van de Van Brienenoordschool via de Schoolsportvereniging sporten. Waarom hebben jullie je aangesloten bij de SSV?
Ronny Vincken: ‘We willen de school sportiever krijgen én meer zichtbaar zijn in de wijk. Wij vinden dat de kinderen bovendien in hun eigen buurt moeten kunnen sporten. Uit verschillende reacties merkten we dat die behoefte er was.’

Sportminded

Hoe verloopt het tot nu toe?
Femke de Groot: ‘We hebben nu 30 sportende kinderen op school. De reacties zijn positief, vooral omdat de kinderen en ouders geen reistijd hebben en de trainingen meteen na schooltijd plaatsvinden. We bieden nu hockey, capoeira, schaken, dans, judo, handbal en kleuterkorfbal aan in de buurt. Onze school is bovendien veel meer ‘sportminded’ geworden. Dat horen we van het hele team, dat we er intensief bij betrekken. Zo kunnen de kinderen zich bijvoorbeeld bij de eigen leerkracht inschrijven voor een sport. Iedereen op school beseft dat bewegen belangrijk is. Zij zien problemen als overgewicht en het achterblijven van de motorische ontwikkeling.’
Ronny: ‘Wat fijn is aan het project Schoolsportvereniging zijn de korte lijntjes. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. De organisatie staat, het contact met de sportverenigingen is er en wij hoeven alleen uit te voeren.’
Femke: ‘Wij wisten niet welke sportclubs er allemaal zijn. Via Sportsupport is dat overzichtelijk geworden. Als een kind wil turnen, kan ik nu kijken waar dat kan en hem of haar doorverwijzen. Als het niet via de SSV kan, dan kijken we verder.’

Dat betekent dat jullie zelfs breder kijken dan de SSV. Hiermee nemen jullie een belangrijke wijkfunctie. Hoe belangrijk is dat?
Femke: ‘Als gymdocent zie ik uiteraard het belang van beweging in: de motoriek gaat vooruit, het is goed voor het lichaam, de groei en de concentratie en het is ontspannen.’
Ronny: ‘Sportief gezien willen we natuurlijk zoveel mogelijk kunnen aanbieden en alle sporten naar school halen. Verder zien wij de school als middelpunt van de wijk. Er moet veel meer gebeuren, de fanfare moet hier bij wijze van spreken ook kunnen repeteren. Een school is het hart van de wijk en een veilige plek – met structuur – voor kinderen en hun ouders.’

Kennismaken met de sportvereniging

Wat geven jullie scholen mee die overwegen zich aan te sluiten bij de Schoolsportvereniging?
Ronny: ‘Doe gewoon mee en haal alles eruit. Door dit project worden, op een simpele manier, de mogelijkheden geboden om sport op school aan te bieden. De leerlingen maken zo kennis met de sportvereniging, wat voor veel een onbekend terrein is.’

Stel, jullie krijgen een miljoen euro te besteden ten bate van de Schoolsportvereniging. Wat zouden jullie daarmee doen?
Ronny: ‘Een nieuwe gymzaal laten bouwen. Eén die geschikt is voor alle mogelijke sporten, die ook in de winter te gebruiken is en die genoeg uitdaging biedt. Met een kantine waar iedereen uit de buurt samen kan komen.’

Dit artikel verscheen in juni 2018 in het online magazine ‘12,5 jaar Schoolsportvereniging’, ter gelegenheid van het jubileum van dit project van Rotterdam Sportsupport.