SSV Crooswijk groeit en bloeit

De afgelopen 2 schooljaren zijn er bijna drie keer (!) zoveel kinderen lid geworden bij de Schoolsportvereniging in Crooswijk. Dit maakt SSV Crooswijk coördinator Rick Beumer trots: ”De afgelopen periode hebben we ingezet op een aanbod wat breed is en inspeelt op de behoeftes van de kinderen in de wijk Crooswijk”. Hierdoor zijn er afgelopen jaar wat wisselingen geweest in sportaanbieders en zijn er drie nieuwe verenigingen bij gekomen, die verspreid door de wijk hun lessen geven. De verenigingen zijn actief in hun communicatie naar de leden en hun trainers geven uitdagende trainingen. Mede hierdoor zijn er veel extra kinderen die structureel bij een sportvereniging in Crooswijk sporten.

Groei
Op dit moment staat de teller op 113 leden bij SSV Crooswijk verdeeld over de verschillende sportaanbieders. Om een beeld te geven bij de groei die heeft plaatsgevonden bij SSV Crooswijk pakken we de ledenaantallen van de twee voorgaande jaren erbij. In december 2019 waren er 43 kinderen lid bij deze SSV en in 2020 was dit aantal verdubbeld, namelijk 90 leden. Met 113 leden dit schooljaar mogen we over een grote groei spreken! ”Een groei in ledenaantallen is altijd leuk om te zien natuurlijk, maar het belangrijkste vind ik dat er elk jaar meer kinderen uit de wijk Crooswijk lid worden bij één van de aangesloten sportaanbieders en dus wekelijks in beweging komen”, aldus Sonny Noordermeer van Rotterdam Sportsupport.

Scholen in Crooswijk
De groei van de Schoolsportvereniging in Crooswijk is voor een groot deel te danken aan de inzet en betrokkenheid van de gymdocent uit de wijk. De gymdocenten hebben een belangrijke rol in de promotie en werving van nieuwe leden en kijken met de kinderen en hun ouders welke sport het beste bij hun past. Gedurende het schooljaar worden er meerdere periodes proeftrainingen georganiseerd onder leiding van SSV coördinator Rick Beumer. ”Ik ben de gymdocenten uit de wijk zeker dankbaar voor hun inzet voor SSV Crooswijk, ze doen hun uiterste best om zoveel mogelijk kinderen richting de aangesloten verenigingen te krijgen”, geeft Sonny aan.

Spreiding in de wijk
De betrokkenheid en inzet van de gymdocent is een belangrijke succesfactor geweest in de groei. Een andere succesfactor is de spreiding van het aanbod in de wijk. Aangezien de aangesloten scholen verspreid zitten over de wijk, werd het ook belangrijk om het aanbod en de sportaanbieders zoveel als mogelijk te gaan spreiden in de wijk. Op deze manier is er altijd wel iets bij het kind en de school in de buurt of wordt het aanbod aangeboden in de gymzaal waar het kind ook gymles volgt wat zorgt voor een vertrouwde omgeving. De Schoolsportvereniging neemt de drempel ‘afstand’ tot structureel sportaanbod al weg door de verenigingen en sportaanbieders in de wijk te halen en het aanbod in de wijk te organiseren. Door de spreiding van het aanbod in de wijk wordt de afstand tot een sportaanbod voor ieder kind nog kleiner.

Divers sportaanbod
Het aanbod van SSV Crooswijk bestaat uit zes verschillende sporten. Kinderen uit de wijk hebben de keuze uit het volgende sportaanbod: zwemmen (Z&PC Rotterdam), judo (Budo Ryu), dans (Got2Groove), schaken (Ivoren Toren), freerunning (Rooftop Kings) en Crossfitkids (Dwienfit). ”Bij SSV Crooswijk hebben we een divers sportaanbod wat inspeelt op de behoefte van de doelgroep in de wijk. Na de kerstvakantie gaan we zelfs nog verder uitbreiden en starten we met een nieuw aanbod. Met de uitbreiding gaan we een nog breder aanbod krijgen en hopen we nog meer kinderen structureel aan het bewegen te krijgen”, aldus Sonny Noordermeer.

In de aankomende jaren hopen wij nog meer kinderen via de Schoolsportvereniging in beweging te krijgen en lid te maken bij een van de aangesloten verenigingen. Dit gaat door de inzet van alle gymdocenten in de wijk en aangesloten verenigingen helemaal goed komen! Wil jij ook een proeftraining volgen bij de Schoolsportvereniging in Crooswijk, kijk dan snel op onze website en geef je hier op voor een gratis proeftraining.