Schoolsportvereniging bereikt recordaantal kinderen

De Schoolsportvereniging (SSV) heeft in 2021 een recordaantal van 3190 Rotterdamse basisschoolkinderen bereikt. In totaal werden 2563 kinderen via het project lid bij een sportclub. Daarnaast stroomden 627 kinderen door naar de vaste locaties van de sportaanbieders.

In het 16-jarig bestaan sportten niet eerder zoveel Rotterdamse basisschoolkinderen via de Schoolsportvereniging bij een sportclub. In 2020 maakte het project van Rotterdam Sportsupport al een flinke groei door en werden in totaal 2760 kinderen bereikt. Een jaar later, in 2021, zijn dit er bijna 450 meer.

Kansen voor de jeugd

In 2021 is door de betrokken scholen (Lekker Fit!) en deelnemende sportaanbieders hard gewerkt om zoveel mogelijk kinderen te bereiken. ‘In coronatijd is het een grote uitdaging om kinderen in beweging te krijgen en te houden’, zegt projectleider Jelmer Knossen van Rotterdam Sportsupport. ‘Desondanks hebben we gezamenlijk zoveel mogelijk kansen gegrepen om de jeugd te kunnen laten sporten. Zo hebben we het sportaanbod beter over de wijk verspreid. Door gymzalen beter te benutten, hoefden kinderen minder afstand te overbruggen. Ook is het sportaanbod uitgebreid.’

Turnen

In 8 van de 22 wijken waar de Schoolsportvereniging actief is, kunnen kinderen nu uit meer sporten kiezen. Turnen is binnen de Schoolsportvereniging de grootste sport. In totaal sporten 413 basisschoolkinderen via de SSV bij één van de aangesloten turnverenigingen. Knossen: ‘De lessen op Katendrecht, die gegeven worden door turnvereniging ASV Advendo, zijn het populairst met 77 kinderen. We hopen in de toekomst turnen op nog meer locaties te kunnen programmeren. Rotterdam Sportsupport heeft als doel samen met Rotterdam Topsport, Sportbedrijf Rotterdam en de KNGU de gehele turnsport in de regio een boost te geven.’

Bospolder/Tussendijken

In 13 wijken groeide het aantal leden via de Schoolsportvereniging. Bospolder/Tussendijken had de grootste stijging. Wisten in 2020 nog 25 kinderen de weg naar de sportvereniging te vinden, in 2021 zijn dat er al 92. Projectcoördinator Laurens Verbaan van Rotterdam Sportsupport: ‘Een knappe prestatie van onder anderen de Lekker Fit!-coördinatoren in deze wijk: Jorge Gomes en Debbie van Amen van de Valentijnschool. Een actieve wervingscampagne, de komst van esports (een combinatie van gamen en bewegen) en de samenwerking met andere (welzijns)partijen zorgden ervoor dat meer kinderen in beweging kwamen.’

Over de Schoolsportvereniging

Bij een Schoolsportvereniging, een project van Rotterdam Sportsupport in opdracht van de gemeente Rotterdam, komen sportaanbieders naar de wijk om basisschoolkinderen na schooltijd training te geven op of nabij school. De trainingslocatie blijft in de wijk totdat kinderen er klaar voor zijn om door te gaan naar de vaste verenigingslocatie. Vooral in wijken met weinig sportverenigingen of andere sportvoorzieningen is deze aanpak succesvol. In 2021 vierde de Schoolsportvereniging het 15-jarig bestaan.

In een factsheet hieronder blikken we terug op het jaar 2021. Klik hier om de factsheet in PDF te bekijken.