Schaken kan al vanaf 4 jaar bij de Koddige Koning

In de Doelen Studio in Rotterdam wordt sinds november 2021 een 10-delige schaakcursus aangeboden voor de jeugd. Ruud Neumeijer, oprichter van s.v. De Koddige Koning is er trots op dat schaken op steeds meer plekken aandacht krijgt.

S.v. De Koddige Koning is opgericht in 2018. ‘Dit omdat de vereniging waarvoor ik schaaklessen gaf op OBS De Vierambacht had aangegeven te stoppen met het schaakaanbod voor de jeugd. Ik vond dat er aanbod moest blijven voor kinderen dus zodoende heb ik De Koddige Koning opgericht.’

De schaaklessen worden door Ruud al sinds 2009 aangeboden op OBS De Vierambacht. Eerst als buitenschoolse activiteit en sinds 2010 als onderdeel binnen de schoolsportvereniging.

Inzetten op de jeugd

De Koddige Koning biedt alleen schaaklessen aan voor de jeugd. Zelfs al vanaf vier jaar doen kinderen mee met de trainingen. ‘De leeftijd maakt namelijk niet zo veel uit indien een kind iets leuk vindt en daarover meer wil leren. Net als bij veel andere dingen; hoe eerder je eraan begint, hoe beter je erin kunt worden.’ Tijdens de lessen wordt gewerkt met digitale oefenvormen en met werkboeken, waarbij vaak de geoefende opdrachten worden toegepast in het echte schaakspel.

Waar zijn we te vinden?

De koddige Koning geeft op drie verschillende locaties schaakles via de Schoolsportvereniging. Naast OBS De Vierambacht, ook op de Mariaschool in Spangen en De Triangel in Charlois. Ook heeft de vereniging drie locaties waar in de vroege avond schaakles wordt gegeven. Het Leespaleis (Heemraadstraat, Delfshaven), Dorpshuis Coolenkit (Boomgaardstraat, Witte de Withkwartier) en basisschool Wereldwijs (Maastunnelplein, Charlois). En als lid van de schoolsportvereniging ben je uiteraard ook altijd welkom op alle avond locaties.

Schaken bij de Schoolsportvereniging

Via de Schoolsportvereniging weken we met meerdere schaakaanbieders. Binnen het sportaanbod zien we dit als toegevoegde waarde. Uit onderzoek blijkt namelijk dat schaken de schoolprestaties van kinderen verbetert. Vooral de jongere kinderen, die meerdere uren per week schaakten, scoorden beter op vaardigheden als kritisch en strategisch denken, problemen oplossen en betrokkenheid.

Bekijk hieronder een promovideo van schaken via de Schoolsportvereniging:

Dit verhaal is tot stand gekomen met medewerking van Tom Kalkman, coördinator van de Schoolsportvereniging in het Nieuwe Westen.