Kickboksen steeds populairder

Kickboksen wint aan populariteit bij de Schoolsportvereniging (SSV). Ivano van Balrak Sport Consultancy (BSC) geeft in verschillende wijken training. Zelfs de kleuters mogen aan deze sport proeven. ‘Kinderen worden al enthousiast als ze kickbokshandschoenen zien.’

In 8 Rotterdamse wijken geven 6 trainers en 2 hulptrainers van Balrak Sport Consultancy kickbokstraining via de Schoolsportvereniging. Gemiddeld 10 tot 15 kinderen per locatie komen wekelijks naar de les om kennis te maken met de sport. Bij de jongsten wordt vooral spelenderwijs gewerkt aan vaardigheden als motoriek en coördinatie, bij de oudere kinderen draait het ook om respect, discipline, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.

Tikspelletje

‘Dit krijgen ze allemaal mee tijdens de kickbokstraining, wat ik eigenlijk gewoon een tikspelletje noem’, vertelt Ivano. ‘Want de grootste misvatting is nog steeds dat kickboksen niet meer is dan slaan en schoppen. Ik zeg altijd: we doen een tikspel en je moet zoveel mogelijk punten zien te maken. Ondertussen leren ze voor zichzelf op te komen en ontdekken ze dat je respect naar elkaar moet hebben en elkaar nodig hebt in het leven, want zonder elkaar kunnen we niets.’

Kickboksen populair

Dat zoveel kinderen kiezen voor kickboksen is volgens hem geen verrassing. ‘Het is een relatief nieuwe sport. Rico Verhoeven maakt het populair en op elke sportschool kun je tegenwoordig kickboksen. Kinderen willen dat ook. Ze worden al enthousiast als ze een paar handschoenen zien.’ Via de Schoolsportvereniging training geven heeft een grote meerwaarde, vindt Ivano. ‘School is een belangrijke en vertrouwde omgeving voor kinderen en hun ouders. Het is fijn om met betrokken coördinatoren (de gymleerkrachten, red.) te werken. Zij stimuleren kinderen de juiste sport te kiezen en de ouders vertrouwen erop dat het goed is.’

Ontwikkeling

Ook voor de ontwikkeling van kinderen is het goed dat er wisselwerking is tussen ouders, school en de trainer. ‘Een ouder vroeg eens of we met haar kind konden praten omdat zij van school te horen kreeg dat hij veel aan het vechten was. Wat bleek? Hij sloeg terug als reactie op het feit dat hij zelf werd geslagen. Wij leren dan dat terugslaan geen oplossing is, maar dat je er op een andere manier probeert uit te komen. Bijvoorbeeld door eerst te praten en de leerkracht om hulp te vragen. Dat twee kickbokstrainers hem dat leren komt binnen. Kinderen nemen dat snel aan. Het is dus goed dat wij van ouders of school horen als er iets met een kind aan de hand is. Zodat we daar aandacht aan kunnen besteden. Zonder die wisselwerking weet je dat niet.’

Dynamiek

Ivano is al sinds de start van de samenwerking van BSC met de SSV, trainer en geniet met volle teugen van lesgeven aan deze jonge doelgroep. ‘Elke training is gezellig, de dynamiek is goed en alle energie die ik erin steek krijg ik van de kinderen weer terug.’ Zelfs in coronatijd staat plezier voorop. ‘We doen er alles aan om een hecht team te blijven. Je bouwt met elkaar een band op en als we niet kunnen trainen als gevolg van maatregelen willen we kinderen en ouders betrokken houden. Bijvoorbeeld door challenges online te organiseren, waar ouders uiteraard ook een steentje aan moeten bijdragen. Natuurlijk heb je in onzekere tijden meer verloop, maar we zien de lessen uiteindelijk altijd weer vol stromen.’

Benieuwd naar kickboksen via de Schoolsportvereniging? Kijk voor het aanbod op de website van de Schoolsportvereniging.