Feyenoord Handbal en SSV Carnisse vinden elkaar: “Kinderen erg enthousiast”

Schoolsportvereniging Carnisse is onlangs een samenwerking gestart met Feyenoord Handbal. Kinderen uit de Rotterdamse wijk kunnen nu ook kiezen voor handbal naast sporten als aikido, dans, kleutervoetbal, taekwondo en tennis.

Het begon allemaal een paar maanden geleden. Nicolien de Wit, al jarenlang vrijwilliger bij Feyenoord Handbal, wilde kinderen enthousiast maken voor handbal en haar eigen sportvereniging. De Rotterdamse zocht daarom contact met scholen in de buurt om voor haar sportvereniging clinics te kunnen geven. De gymzaal van de Elisabethschool werd tijdens deze clinics omgetoverd tot een heus handbalveld met doeltjes en ballen. Tijdens de twee clinics kwamen verschillende technieken en spelvormen aan bod. Zo maakten de kinderen op een eenvoudige manier kennis met handbal.

“Na afloop van deze clinics bleek dat de kinderen erg enthousiast waren over handbal,” zegt Rob de Vlaming, wijkcoördinator van de Schoolsportvereniging Carnisse. “Dat is natuurlijk ontzettend leuk om te zien. Ze konden vervolgens een proeftraining volgen op de hoofdlocatie van Feyenoord Handbal. Dat is zo goed gevallen dat een aantal kinderen zelfs lid is geworden van de vereniging.”

Samenwerking

De clinics op de scholen waren een succes. In overleg is daarom besloten een structurele samenwerking te starten tussen de SSV Carnisse en Feyenoord Handbal. Tijdens een tweede proeftrainingsperiode, in februari, is handbal ook meegenomen in het promotieboekje. Zo konden de kinderen uit Carnisse zich inschrijven voor drie proeftrainingen. In totaal hebben in deze periode maar liefst 25 kinderen deelgenomen. Oudere jeugdleden van Feyenoord Handbal hebben de proeftrainingen begeleid.

De succesvolle samenwerking heeft tot nu toe 22 nieuwe jeugdleden opgeleverd voor Feyenoord Handbal. Waar de overige sporten binnen de SSV Carnisse over het algemeen direct na schooltijd worden gegeven in een gymzaal van één van de scholen, zijn deze handbaltrainingen op de hoofdlocatie van de vereniging. Hiervoor is gekozen omdat de hoofdlocatie van Feyenoord Handbal dichtbij school is. “Zo worden ze direct echt onderdeel van de vereniging,” aldus De Vlaming. “We hopen de komende jaren nog vele kinderen enthousiast te maken voor handbal en het sporten bij een vereniging.”