Dankzij Rick zit ook zijn vader op basketbal

Rickey Reedeker van de Beatrixschool in Pendrecht probeerde verschillende sporten, maar kon nooit zijn draai vinden. Totdat hij een proeftraining basketbal bij Rotterdam-Zuid volgde. Hij traint nu twee keer per week en neemt zijn basketbal zelfs mee naar school. Maar wat nog wel het meest bijzonder is: hij wist zijn vader ook zo enthousiast te krijgen om te gaan basketballen.

Rickey Reedeker en zijn vader zijn dikke maatjes. Ze wonen samen in Pendrecht, maar hebben het niet altijd makkelijk gehad. Verschillende problemen hebben impact gehad op het gezin. Het weerhield Rickey, die in groep 8 van de Beatrixschool zit, er niet van om te gaan sporten. ‘Maar hij kon nooit echt ergens zijn draai vinden’, aldus Ruud Vogel, coördinator van de Schoolsportvereniging in Pendrecht. ‘Hij probeerde onder meer voetbal en freerunning’.

Proeftraining basketbal

Ruud begeleidt hem begin van het schooljaar naar basketbalvereniging Rotterdam-Zuid. Daar kan Rickey via de Schoolsportvereniging vier proeftrainingen volgen om te zien of deze sport bij hem past. Dat blijkt! Al tijdens de proeflessen schaalt hij op naar twee keer per week trainen en wordt hij meteen lid van de vereniging, met behulp van het Jeugdfonds Sport.

Trots

Zijn vader is zo trots als een pauw en gaat elke training mee. Voor elke training gooien ze op het schoolplein samen een balletje. Rickey wordt steeds enthousiaster en neemt zijn basketbal nu zelfs mee naar school. Hij oefent dus de hele week. Ruud: ‘Rickey wordt nu klaargestoomd om binnenkort competitiewedstrijden te spelen en mee te trainen op de hoofdlocatie van de club’.

Eredivisie

Trainer Yasar neemt de basketballers uit het SSV-team en hun ouders in november mee naar een wedstrijd van Rotterdam Basketbal in de eredivisie. Een geweldige ervaring voor vader en zoon. Rickeys vader geniet er zo van dat hij ook wil gaan basketballen. Hij sluit zich aan bij ‘Walking Basketbal’, een initiatief binnen Rotterdam-Zuid. ‘Doordat Rick zo fanatiek is ben ik ook aan het basketballen’, aldus zijn vader trots.

Succes

‘Zo snel kan het dus allemaal gaan’, zegt Ruud. ‘Terwijl het de jaren hiervoor altijd vrij moeizaam ging. Dit succes is te danken aan iedereen die hier tijd en energie in heeft gestoken, zowel de ouder en coördinator als de trainer. Hopelijk blijven vader en zoon in de toekomst met plezier basketballen.’

Dit verhaal is tot stand gekomen dankzij Ruud Vogel (SSV-coordinator Pendrecht en docent Lekker Fit!) en Bart van Wensen (Projectleider Kinderfaculteit en docent Lekker Fit!). Meer informatie over de Schoolsportvereniging vind je hier