Bijeenkomst ‘opent deuren voor ouders’

Sportvoorzieningen zijn ver weg. Of het is onbekend welk sportaanbod er in de wijk is. Dit zijn enkele voorbeelden van knelpunten waar veel ouders van SSV-scholen zich in herkennen. Om hen bewust te maken van het belang van sporten en hoe de Schoolsportvereniging hierin kan bijdragen organiseerde CBS Mozaïek in samenwerking met de Schoolsportvereniging een speciale ouderbijeenkomst.

De deuren van de ouderkamer van christelijke basisschool Mozaïek in Delfshaven gingen maandag 28 maart eindelijk weer open. Als gevolg van corona was het lange tijd niet mogelijk om met ouders bij elkaar te komen. In de ouderkamer komen de ouders van scholieren bijeen om het te hebben over de ontwikkelingen in de school en in de wijk, maar ook om informatie in te winnen wat er te doen is op en nabij school. Tijdens de bijeenkomst op 28 maart werden ouders bewust gemaakt van het belang van sporten. Daarnaast is de meerwaarde van de Schoolsportvereniging toegelicht. Thijs Hazenberg (Gymdocent van CBS Mozaïek) en Laurens Verbaan (projectcoördinator van de Schoolsportvereniging) leidden de bijeenkomst.

Knelpunten

De bijeenkomst begon met de toelichting waarom de Schoolsportvereniging, inmiddels 16 jaar geleden, is begonnen. De in totaal 12 ouders herkennen zich in de knelpunten, zoals dat sportvoorzieningen vaak ver weg zijn of dat ze niet weten welk sportaanbod in de wijk is. Tijdens deze bijeenkomst kregen ze onder meer voorlichting over welke sporten en verenigingen in de wijk aangesloten zijn bij de SSV, hoe je je kan inschrijven en hoe het Jeugdfonds Sport kan helpen. Verder kregen alle ouders een informatiebrief en het rooster mee.

Meer uitleg

Thijs Hazenberg: ‘Wij merken bij ons op school dat de informatie die wij vanuit school meegeven niet altijd aankomt of dat er niet altijd op wordt gereageerd. Dit kan allerlei redenen hebben. De ouderbijeenkomst biedt de ouders de kans om meer uitleg te kunnen krijgen en om vragen te kunnen stellen. Ik kon merken dat het voor veel ouders deuren heeft geopend.’

Laagdrempelig

Laurens Verbaan: ‘We willen de ouders bewust maken dat sport enorm belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind. Alleen weten ouders vaak de weg naar de vereniging niet te vinden. Daarom is het belangrijk dat de Schoolsportvereniging goed samenwerkt met de scholen in de wijk en zo nog zichtbaarder wordt. Sporten via de Schoolsportvereniging is laagdrempelig, dichtbij en als het kind er klaar voor is kan het doorstromen naar de hoofdlocatie van de vereniging.’

Werk je op één van de aangesloten SSV-scholen of bij welzijnspartij in één van de Rotterdamse wijken en zou je ook samen met een collega van de Schoolsportvereniging een ouderbijeenkomst willen organiseren? Neem dan contact op. We helpen je graag verder!