Bezig bijtje Juup heeft dankzij judo meer zelfvertrouwen en valt minder

Ze begon al heel jong met toneelles en pianoles, maar dat laatste vond ze niet zo leuk. Daarna is Juup ook op dansen en judo gegaan.

Wat leer je bij judo?

“Ik leer er vooral judoworpen, valbreken en samenwerken met anderen”. Voordat Juup op judo zat viel ze vaker. Door judo is ze sterker geworden en weet ze zich beter op te vangen als ze bijvoorbeeld op het schoolplein valt. “Op het plein mogen we soms stoeien bij de zachte vloer bij het klimrek. Ik ben daar ooit tegen iets aan gevallen en daarna wilde ik niet meer meedoen. Bij judo speel ik samen met andere kinderen en vind ik het leuk dat je juist kinderen om kunt gooien.”

Judo bij John van Eerdenburg

“Eerst zaten we op een andere vereniging, maar dit komt beter uit met de dagen dat we ook andere dingen doen”. Samen met haar zus Floor zijn ze altijd aanwezig bij de training van John van Eerdenburg en hebben ze laatst de oranje band behaald met het judo-examen. De moeder van Juup geeft aan dat ze met veel plezier naar de training van John van Eerdenburg gaan. Er wordt serieus getraind, maar ze hebben ook veel plezier tijdens de training. “Verder vind ik het als ouder belangrijk dat de trainer goed kijkt naar wat een kind wel of juist minder goed kan. De mogelijkheden staan voorop. Dit is echt superbelangrijk. Zelf sport ik ook vaak. Ik weet hoe belangrijk het is om sporten leuk te vinden.”

De Schoolsportvereniging

Bij een Schoolsportvereniging komen de sportverenigingen naar de wijk om leerlingen direct na schooltijd training te geven op of nabij school. De kinderen krijgen les van clubtrainers. Na een aantal proeftrainingen kunnen ze lid worden van de sportvereniging. Uiteindelijk spelen ze mee in de reguliere competitie. De trainingslocatie blijft in de wijk totdat kinderen er klaar voor zijn om door te gaan naar de hoofdlocatie van de vereniging. Vooral in wijken met weinig sportverenigingen of andere sportvoorzieningen is deze aanpak succesvol.