Frank Verhaar neemt na vijftien jaar afscheid van de Schoolsportvereniging

Na vijftien jaar neemt Frank Verhaar (39) afscheid van de Schoolsportvereniging. De wijkcoördinator van de SSV Afrikaanderwijk maakte van dichtbij de ontwikkeling van de Schoolsportvereniging mee en was hét gezicht van de SSV Afrikaanderwijk. De gymdocent van basisschool De Globetrotter leverde zelf ook een belangrijke bijdrage aan het in beweging brengen en houden van kinderen in de Afrikaanderwijk. Een terugblik op vijftien bijzondere jaren.

Wie SSV Afrikaanderwijk zegt, zegt Frank Verhaar. Bevlogen, betrokken en een man met een missie: zoveel mogelijk kinderen in Afrikaanderwijk, één van de wijken met de meeste beweegarmoede in Rotterdam, structureel aan het sporten krijgen. En dat deed hij met volle overgave: trainingen bezoeken, contact onderhouden  met trainers, afwezige kinderen nabellen, aanvragen voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur, aanspreekpunt zijn voor ouders/verzorgers. “Ik heb het altijd met ontzettend veel plezier gedaan. Ik voelde me altijd gewaardeerd, kreeg veel vrijheid binnen de school en de Schoolsportvereniging om mijn werk uit te voeren.”

Frank Verhaar.

Sportkleding kopen

In 2007 volgde Verhaar een stage bij De Globetrotter om vervolgens in 2008 in vaste dienst te treden op de basisschool en ook wijkcoördinator te worden voor de SSV Afrikaanderwijk. Beperkte het aantal sporten in deze tijd zich vooral tot voetbal en turnen, inmiddels is het sportaanbod flink verruimd met sporten als taekwondo, boksen en tennis. “Sportplezier is het belangrijkste, een lach zien bij die sportende kinderen. Maar ik wilde daarnaast ook elk jaar zoveel mogelijk groeien,” zegt Verhaar. “Het gaf mij een kick om een stijging in het toenemende aantal sportende kinderen te zien, want je zag direct resultaat voor je inspanningen. Afrikaanderwijk is een wijk waar sporten voor kinderen absoluut niet vanzelfsprekend is. De uitdaging is hier groot en tegelijkertijd kan je hier als wijkcoördinator echt het verschil maken voor de kinderen.”

Frank Verhaar

Verhaar vervolgt: “In de beginperiode deed ik vooral veel uitvoerend werk. De Schoolsportvereniging zat nog in de beginfase en was nog een stuk kleiner en overzichtelijker. Ik ging bijvoorbeeld nog met kinderen mee naar hun eerste training bij een vereniging en soms verzorgden ouders nog de training. Of we gingen sportkleren kopen. Ik zie mezelf nog lopen naar de sportwinkel aan de Beijerlandselaan met de kinderen aan de hand. We gingen daar naar binnen om een tenue van voetbalvereniging DRL te kopen. Ik schoot dat zelf voor, de bon diende ik later in bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Nu zijn er wat meer regels aan verbonden, en dat is ook een goede ontwikkeling, maar het tekende ook wel de vrijheid van die beginperiode. De ouders van deze kinderen zouden niet zelf naar de sportwinkel gaan om de sportkleding voor te schieten, dus het was juist mooi dat je voor deze gezinnen het verschil kon maken.”

‘Apetrots’

Zijn mooiste herinnering van de afgelopen vijftien jaar? “Dat is moeilijk kiezen, want het zijn er heel veel,” zegt Verhaar. “Maar ik denk dan gelijk aan de voorwedstrijden die we hebben gespeeld in de Kuip voor 25.000 toeschouwers. Daar zaten ook kinderen tussen van wie de thuissituatie slecht was. Ik herinner me nog een kind dat vier keer scoorde en juichend met een foto in het Algemeen Dagblad stond in zijn Feyenoord-tenue. Die had de dag van zijn leven. Ik krijg er nog kippenvel van.”
       Een andere mooie herinnering die niet mag ontbreken: Koningsdag 2023. “Twaalf kinderen die via de Schoolsportvereniging lid zijn van HC Feijenoord mochten hockeyen tegen de koning en de prinsessen. Geloof me: dat vinden kinderen echt een enorme eer, die zijn apetrots. Voor de kinderen in deze wijk is het niet vanzelfsprekend om te hockeyen. Als je dan met de koning en de prinsessen mag hockeyen, op zo’n podium, is dat echt een mijlpaal.”
      Na de zomer gaat Verhaar aan de slag als gymdocent op het voorgezet onderwijs in zijn woonplaats Delft. Welke tip heeft hij voor zijn opvolger? “Je moet constant je energie erin blijven leggen en scherp blijven. Daar moet je ook je voldoening uit kunnen halen. Als je achterover gaat leunen, verlies je kinderen. Zodra jij als gymdocent geen aandacht blijf schenken aan de sport of om kinderen voor de sport te werven, dan sterft de sport weer uit. En we weten allemaal hoe ontzettend belangrijk sport in deze wijk is.”