Van leerling tot meester: hoe karatelessen in Katendrecht Amir weerbaarder maken

Al zeven jaar is karatevereniging Tadashii Do een begrip op Katendrecht. Met een zeer trouwe ledengroep verzorgt deze vereniging voor zowel beginners als gevorderden karatelessen in de Rotterdamse wijk. Eén van de leden die er al vanaf het begin bij is, is de 16-jarige Amir.

Toen hij nog maar vijf jaar was, begon Amir in eerste instantie nog met hockey bij de Schoolsportvereniging in Katendrecht. Maar als snel kwam hij erachter dat hij meer interesse had in vechtsporten. Twee jaar verder, toen hij zeven jaar was, begon hij met het volgen van de eerste karatelessen. “Ik werd best wel gepest op school,” aldus Amir die het langst betrokken is bij de SSV in Katendrecht. “Ik wilde graag weerbaarder worden, karate trok daarom mijn interesse. Het heeft mij geholpen om zelfvertrouwen op te bouwen en controle over mijn lichaam en emoties te krijgen.”
      Inmiddels is Amir al negen jaar bezig met karate, waarvan zeven jaar bij vereniging Tadashii Do. “Ik voelde mij direct prettig in de lessen van Tadashii Do omdat zij een duidelijke en veilige opbouw in de lessen hadden. Dit miste ik bij mijn andere vereniging.”

Trainerschap

Doordat de groep met leerlingen steeds sneller groeide, kreeg Amir een aantal jaar geleden de vraag of hij kon assisteren tijdens de karatelessen. Inmiddels verzorgt de jonge Rotterdammer samen met hoofdtrainer Wim Mallens de karatetrainingen op Katendrecht. Mallens: “Ik vind het mooi om jonge kinderen sterker te maken en ze te leren om controle over zichzelf te hebben. Het is tof om te zien hoe ze groeien en sterker worden.”

Trots

Op de vraag waarop hij het meest trots is, is Amir duidelijk: de zwarte band. Hij is de eerste leerling van SSV Katendrecht die deze band heeft gehaald. Ook is hij trots op het vertrouwen dat hem is gegeven om trainingen te verzorgen. En wat staat er nog op zijn bucketlist? “De status van Shihan (grootmeester, red.) bereiken.”

Amir is het langst betrokken bij de SSV in Katendrecht. “Ik wilde graag weerbaarder worden, karate trok daarom mijn interesse.”