Kleuters hebben baat bij vroege ‘sportcarrière’

Uit onderzoek blijkt dat een goede motorische ontwikkeling de basis legt voor een leven lang plezier in sporten en bewegen. Kleuters die vaardig zijn in bewegen, bewegen op latere leeftijd ook meer. Het Kenniscentrum Sport & Bewegen publiceerde van de week in een artikel op Allesoversport.nl de laatste cijfers en inzichten over meer en vaardig bewegen met kleuters. De Schoolsportverenigingen onderkennen de uitkomsten en bieden dan ook steeds meer kleutersport aan.

In het artikel van Allesoversport.nl staakt dat voor allerlei doelgroepen de aandacht en het aanbod groeit, maar kleuters nog vaak het ondergeschoven kindje blijken. Dit terwijl bij deze leeftijdscategorie veel winst val te behalen. Juist een goede motorische ontwikkeling legt een belangrijke basis voor hun toekomstige sportcarrière.

Lees hier het hele artikel ‘meer en vaardig bewegen met kleuters: cijfers en inzichten’

Kleuteruur

Ook de Schoolsportvereniging sluit zich hierbij aan. De afgelopen jaren is er in een aantal wijken steeds meer aanbod voor kleuters van groep 2 opgezet. Voor sommige sporten is er zelfs een speciaal kleuteruur aan het programma toegevoegd om ook deze doelgroep in beweging te krijgen.

Kleuterboksen

‘Sporten zoals turnen, judo en dans hebben vaak aanbod voor meerdere groepen tegelijkertijd, waaraan ook kleuters kunnen deelnemen’, aldus Sonny Noordermeer, projectleider van de Schoolsportvereniging. ‘Maar in de afgelopen schooljaren is in Spangen bijvoorbeeld kleuterboksen opgezet door Balrak Sport Consultancy. In enkele wijken hebben we speciaal kleutervoetbal onder andere gegeven door Voetjebal, maar ook turnen of zelfverdediging.’

Ook sporten als crossfit kids en multisport hebben speciale kleuteruren. Hier komen meerdere sporten en vaardigheden aan bod. Sonny: ‘Al wordt daar bij de kleuterlessen van de andere sporten ook meer de focus op gelegd.’ Zo is bij kleutervoetbal de bal het middel om andere vaardigheden zoals balans te oefenen.

Playfit

Playfit is één van de aanbieders binnen de Schoolsportverenigingen die speciale kleuteruren verzorgt. ‘De kleuter zit in de cruciale fase waarin het goed voorbereid kan worden op de beweegwereld’, aldus eigenaar en SSV-coördinator Mohamed Benziane. ‘Als een kleuter de juiste begeleiding krijgt op motorisch vlak, door activiteiten op zijn niveau aan te bieden, dan kan het kind succesbeleving en zelfvertrouwen opbouwen. Daar heeft het kind nu en later baat bij.’

Ouders

Verder is het ook van belang om een kind geleidelijk voor te bereiden op het met elkaar en tegen elkaar spelen en daar is de kleuterfase geschikt voor, geeft Mohamed aan. ‘Een ander groot voordeel van het lesgeven aan kleuters is het feit dat bijna alle kleuters gebracht worden door hun ouders. Daardoor heb je als trainer veel contact met ouders. Soms kijken de ouders naar de les of kunnen ze zelfs deelnemen of assisteren. Door deze intensievere samenwerking met het thuisfront is het mogelijk om meer rendement te behalen.’

De Schoolsportvereniging zet in op doorstroom. Zo worden kinderen die starten bij één van de sportaanbieders met enkel kleuteraanbod begeleid naar regulier aanbod bij de verenigingen.