Avondje sparren tijdens clubtoernooi Abdel-Kwan

Zaterdag 16 april werd het tweede clubtoernooi gehouden van taekwondovereniging Abdel-Kwan. Via de Schoolsportvereniging namen kinderen uit verschillende wijken deel aan het toernooi.

Het clubtoernooi was bedoeld voor kinderen tot en met 15 jaar van alle locaties. Onder grote publieke belangstelling van ouders, grootouders, broers en zussen deden ruim 100 kinderen mee en werden zij ingedeeld op leeftijd, gewicht en bandkleur. Het wedstrijdonderdeel voor deze avond was sparren.

Het semi-contact sparren bij taekwondo is in feite een semi-contact variant van kickboksen. Het voornaamste verschil tussen full-contact en semi-contact is dat bij semi-contact te hard en onbeheerst contact verboden is. Alle technieken moeten beheerst worden uitgevoerd en knock-outs komen niet voor. Hierdoor is het sparren bij deze vechtsport een stuk veiliger dan bij bijvoorbeeld full-contact vechtsporten en toegankelijk voor een veel bredere doelgroep. Het is een goede manier voor kinderen om te ervaren hoe het is om een vechtsport in een wedstrijdvorm te doen en te werken aan weerbaarheid en zelfvertrouwen.

Het was een zeer geslaagde dag met vele mooie wedstrijden waarbij er volop gestreden werd om de punten. Abdel-Kwan is dan ook trots op zijn deelnemers en vrijwilligers en bedankt hen voor hun inzet en toewijding. Dit toernooi was een goede voorbereiding voor de komende toernooien van de taekwondovereniging.