Meer kinderen in beweging dankzij samenwerking

De Schoolsportvereniging (SSV) zoekt graag de samenwerking met (welzijns)partners in de wijk. Zo ook met Thuis Op Straat (TOS). In de voorjaarsvakantie konden kinderen via de activiteiten van TOS Schiebroek kennismaken met sportaanbieders in de wijk. Dit met als doel kinderen structureel in beweging te krijgen.

Vorig schooljaar sloten voor het eerst sportaanbieders vanuit Schoolsportvereniging Schiebroek aan bij de vakantieactiviteiten van TOS Schiebroek’, zegt Sonny Noordermeer, projectcoördinator van de Schoolsportvereniging in Schiebroek. ‘Tijdens die vakantie sloot VOC aan bij de voetbalactiviteit en gaf Free to Move een clinic tijdens de meidenavond. Dit was een succes. Zowel TOS als wij zagen de meerwaarde om vaker samen op te trekken.’

Win-win-situatie

Tijdens de afgelopen voorjaarsvakantie organiseerde TOS weer vakantieactiviteiten waarbij de Schoolsportvereniging aansloot. Deze keer werd de koppeling gemaakt met One Movement voor een clinic freerunning. LTC Plaswijck organiseerde een leuke tennisactiviteit op het complex van LTC Plaswijck. Sonny: ‘Ik zie dit als een win-win situatie: TOS kan dankzij de samenwerking leuke en kwalitatief goede clinics vanuit aanbieders uit Schiebroek organiseren. Voor de sportaanbieder is dit een mooi moment om zichtbaarder worden in de wijk en hun trainingsuren binnen SSV Schiebroek te promoten. Tijdens zo’n evenement kun je kinderen enthousiasmeren om een keer te komen proeftrainen.’

Contact met kinderen en ouders

‘Wij willen kinderen toeleiden naar sportverenigingen en maken zo de koppeling met verenigingen uit de wijk’, aldus Patricia van TOS. Wat een fijne bijkomstigheid is, is dat TOS veel contact heeft met de kinderen en ouders. Hierdoor kunnen de kinderen dus gericht worden doorgestuurd naar één van onze aanbieders binnen SSV Schiebroek met begeleiding vanuit TOS.

Samenwerking Delfshaven

Ook in Delfshaven wordt veelvuldig samengewerkt met welzijnspartij Team Toekomst. De vakantieactiviteiten die gezamenlijk worden georganiseerd zorgen voor nieuwe aanwas bij de SSV-verenigingen. Dankzij de samenwerking komen kinderen die de Schoolsportvereniging niet bereikt, ook in contact met bewegen en de sportverenigingen.

Over de Schoolsportvereniging

Bij een Schoolsportvereniging komen de sportverenigingen naar de wijk om leerlingen direct na schooltijd training te geven op of nabij school. De kinderen krijgen les van clubtrainers en kunnen na een aantal proeftrainingen lid worden van de sportvereniging. Ze spelen uiteindelijk mee in de reguliere competitie. De trainingslocatie blijft in de wijk totdat de kinderen er klaar voor zijn om door te gaan naar de hoofdlocatie van de vereniging. Vooral in wijken met weinig sportverenigingen of andere sportvoorzieningen is deze aanpak succesvol.