5 redenen waarom de SSV multisport stimuleert

Proeven van verschillende sporten? Bij multisport kan dat! Ook via de Schoolsportvereniging (SSV) kiezen basisschoolkinderen steeds vaker voor multisport. In Rotterdam-Zuid zuid bieden Atomium ’61 en Mega Training deze lessen aan. Sinds kort kunnen kinderen ook in Delfshaven kennismaken met het aanbod, verzorgd door Mega Training en Sportbureau Tino. Waarom werkt de SSV graag samen met multisportaanbieders? In dit artikel geven we vijf redenen.

1. Multisport is populair

De Schoolsportvereniging biedt sinds 3 jaar multisport aan in verschillende wijken. De lessen kunnen sindsdien rekenen op veel animo. Inmiddels is het aanbod uitgebreid naar 6 Rotterdamse wijken. Niet alleen bij de kinderen is multisport populair, ook ouders of de gymleerkrachten op school zien de jeugd graag deelnemen aan de trainingen zodat ze zich breed oriënteren en ontwikkelen. Coördinator Hans Molenaar van SSV Bloemhof vind het belangrijk dat multisport in zijn wijk in het sportaanbod is opgenomen. ‘Kinderen vinden soms meerdere sporten leuk om te beoefenen. Bij multisport zijn deze kinderen perfect op hun plek, omdat er meerdere sporten en beweegactiviteiten voorbij komen.’

In de wijken Bloemhof, Feijenoord, Lombardijen, Hordijkerveld, Spangen en Nieuwe Westen worden multisportlessen via de Schoolsportvereniging aangeboden. De aanbieders waarmee wij samenwerken zijn Atomium ’61, Mega Training en Sportbureau Tino. Benieuwd naar het aanbod of he volgen van een proeftraining? Kijk dan hier.

2. Kinderen kunnen hun favoriete sport ontdekken

Bij multisport maken kinderen kennis met meerdere sporten en vaardigheden. Zo gaan ze aan de slag met de bal, leren ze klimmen of doen ze oefeningen waarbij het meer draait om coördinatie, snelheid en balans. Voor jonge kinderen die moeilijk een sportkeuze kunnen maken is dit een uitkomst. Bij multisport wordt de focus op meerdere onderdelen gelegd. Kinderen kunnen op die manier ontdekken waar ze goed in zijn en waar ze plezier in hebben. Deze ontdekkingsfase kan op deze manier een bijdrage leveren aan een weloverwogen keuze voor een bepaalde sport.

Kinderen weten vaak na een periode welke sport ze echt leuk vinden en/of waar ze talent voor hebben. Binnen de Schoolsportvereniging werken we met multisportaanbieders die de jonge sporters begeleiden in de volgende stap: het sporten bij een passende sportvereniging (in de wijk). Door samen deze doorstroom te realiseren is de kans groter dat een kind duurzaam blijft bewegen.

3. Meerdere vaardigheden worden ontwikkeld

Sporten en bewegen is goed voor een kind, maar tegenwoordig bewegen kinderen steeds minder of juist eenzijdiger. Bij multisport ontwikkelt hij of zij meerdere motorische vaardigheden, zoals coördinatie, balans, snelheid of lenigheid. Spelenderwijs leren zij zich deze basisvaardigheden aan, zodat ze beter zijn klaargestoomd voor hun volgende stap in de sport. Blessuregevoeligheid neemt af door verbeterde motoriek en kinderen die vaardiger zijn nemen deel aan meer sportactiviteiten. Net als bij andere sporten draagt multisport daarnaast ook bij aan de sociale vaardigheden, zoals samenwerken, contact maken, op je beurt wachten en omgaan met regels.

Alle vaardigheden die kinderen leren bij multisport hebben weer een positief effect op het zelfbeeld. ‘In de afgelopen jaren als docent heb ik gemerkt hoe belangrijk weerbaarheid, zelfbeheersing, zelfvertrouwen en veiligheid zijn voor kinderen. Dit heeft veel invloed op hun ontwikkeling en zelfontplooiing, waardoor ze beste uit zichzelf kunnen halen’, aldus trainer Mike Jonk.

4. Iedereen kan meedoen

Vanwege de variatie aan onderdelen kan ieder kind meedoen met multisport. Tijdens de les is er keuze genoeg uit verschillende sportactiviteiten. Daarnaast hoeft een kind geen bepaald niveau te hebben om in te kunnen stromen. Het maakt niet uit of je al jaren op voetbal zit of juist nauwelijks beweegt. De onderdelen zijn zo ingericht dat voor elke leeftijd of ervaring genoeg uitdaging te vinden is. De laagdrempeligheid maakt dat kinderen veel plezier hebben in de training.

5. Structureel bewegen (en verenigen)

Wie vroeg begint met sport en bewegen blijft langer doorgaan. Omdat een kind zich bij multisport breed oriënteert is de kans groter dat hij of zij later langer blijft bewegen. Dit omdat hij/zij beter kan kiezen welke sport of bewegingsvorm bij hem/haar past. Bij de Schoolsportvereniging is het uitgangspunt dat kinderen na deelname via het project structureel blijven bewegen, dus dat ze verbonden blijven aan de sportvereniging of andere aanbieder.

Vanuit de Schoolsportvereniging en Rotterdam Sportsupport juichen we multisportaanbod bij verenigingen (zoals Atomium ’61) daarom toe. Tegelijkertijd biedt het verenigingen namelijk de kans om een nieuwe doelgroep aan zich te binden.

Eerste les multisport van Sportbureau Tino bij SSV Nieuwe Westen