SSV groeit door: meer leden bij sportvereniging

De Schoolsportvereniging (SSV) is in 2020 weer gegroeid. Via het project van Rotterdam Sportsupport sportten 2360 Rotterdamse basisschoolleerlingen bij een sportvereniging. Dat zijn er ruim 150 meer dan in 2019. In Charlois vonden de meeste kinderen de weg naar de sportvereniging via de Schoolsportvereniging.

De Schoolsportvereniging laat al een aantal jaren een mooie opwaartse lijn zien in het aantal sportende basisschoolkinderen. In 2019 was er een stevige groei van 1859 naar 2194 kinderen die via het project lid waren bij één van de 70 aangesloten Rotterdamse sportaanbieders. In 2020 groeide dat aantal door naar 2360.

Doorstroom sportvereniging

Het aantal kinderen dat is doorgestroomd van het SSV-aanbod naar de sportvereniging is 400. Deze kinderen zijn eerder als lid gestart in de gymzaal op of rond de 70 aangesloten scholen en maakten dit jaar de overstap naar de hoofdlocatie van de sportclub. In totaal bereikte de Schoolsportverenging dus 2760 Rotterdamse kinderen.

Trots

Projectleider Maarten Niggebrugge van Rotterdam Sportsupport is bijzonder trots op dit resultaat. ‘Het coronavirus en de maatregelen raken zowel sportverenigingen als scholen. Het is een flinke uitdaging om kinderen te bereiken en in beweging te brengen en houden. Mede dankzij de inzet van onze coördinatoren (van Lekker Fit!) in de wijk en de aangesloten sportverenigingen kregen we toch zo’n groot aantal kinderen structureel aan het sporten.’

Creativiteit

Niggebrugge vervolgt: ‘De flexibiliteit en creativiteit van de samenwerkingspartners was het afgelopen jaar absoluut noemenswaardig.’ Veel Lekker Fit!- leerkrachten en sportaanbieders zorgden tijdens de schoolsluiting in het voorjaar voor online beweegaanbod. Toen jeugd weer buiten mocht sporten, zette driekwart van de aangesloten sportaanbieders in no time een sportaanbod volgens de vastgestelde richtlijnen op.

Charlois

De Schoolsportvereniging is actief in 22 Rotterdamse wijken. Pendrecht voert de lijst aan met 305 kinderen die via de SSV sporten. De deelname in deze wijk zorgt er mede voor dat Charlois dit jaar het populairste SSV-gebied is. In totaal 729 kinderen zijn hier via het project lid van een club. Na Charlois volgt Feijenoord met 552 leden en IJsselmonde met 418 leden.

Over de Schoolsportvereniging

Bij een Schoolsportvereniging, een project van Rotterdam Sportsupport, komen sportaanbieders naar de wijk om kinderen na schooltijd training te geven op of nabij school. De trainingslocatie blijft in de wijk totdat kinderen er klaar voor zijn om door te gaan naar de hoofdlocatie. Vooral in wijken met weinig sportverenigingen of andere sportvoorzieningen is deze aanpak succesvol. Dit jaar viert de Schoolsportvereniging het 15-jarig bestaan.