Primeur: Scouting sluit aan bij Schoolsportvereniging

Een primeur voor de wijk Schiebroek: vanaf volgend schooljaar kunnen kinderen via de Schoolsportvereniging ook lid worden van de scouting. Albert Schweitzer Groep is de eerste scoutingvereniging binnen het project waarmee we de handen ineen slaan.

Dans, turnen, judo, karate, voetbal, tennis, freerunning en kickboksen. In Schiebroek is er voor basisschoolkinderen al een uitgebreid en gevarieerd sport- en beweegaanbod. Maar vanaf volgend jaar wordt ook scouting aan het rijtje toegevoegd. Schoolsportvereniging (SSV) Schiebroek werkt daarvoor samen met de Albert Schweitzer Groep (ASG) Rotterdam

Nieuwe doelgroep

‘We zijn altijd op zoek naar nieuwe verenigingen om het aanbod in de wijken nog gevarieerder te maken,’ zegt Sonny Noordermeer, projectcoördinator van Rotterdam Sportsupport voor de Schoolsportvereniging. ‘Zo is er voor ieder kind wel een sport dat bij hem of haar past. Met de komst van scouting hopen we weer een nieuwe doelgroep te bereiken en meer kinderen uit de wijk Schiebroek structureel aan het bewegen te krijgen in verenigingsverband.’

Scouting en Rotterdam Sportsupport

Vanuit het Actieprogramma Verenigingen worden scoutinggroepen sinds dit jaar ondersteund door een Verenigingsconsulent scouting vanuit Rotterdam Sportsupport. Dankzij deze inzet ontstaan verschillende nieuwe initiatieven in Rotterdam. Het aansluiten van ASG bij het aanbod van Schoolsportvereniging Schiebroek is er daar één van.

Lekker in hun vel

‘Kinderen krijgen bij scouting ruimte om zich sociaal te ontwikkelen en om fysiek te bewegen, waardoor ze zich lekker in hun vel voelen’, zegt Bianca Post, verenigingsconsulent scouting. ‘Je vindt er diverse culturen en verschillende religies en kinderen die soms wat meer aanpassingsproblemen hebben dan andere kinderen. Een doorsnee van de samenleving eigenlijk. Door samen te spelen, leren kinderen respect voor elkaar te hebben. Door de samenwerking tussen de SSV en de Albert Schweitzer groep hopen we ook dat meer kinderen bekend worden met scoutingaanbod en uiteindelijk lid blijven van de groep.’

Albert Schweitzer groep

Albert Schweitzer Groep is een grote scoutinggroep in Rotterdam. De groep, die is opgericht in 1935 en ruim 100 leden heeft, bestaat uit twee verschillende speltakken: een welpenhorde en een verkennerstroep. De bijeenkomsten bestaan uit allerlei activiteiten met betrekking tot sport, spel en avontuur. Aan de Hoge Limiet in Schiebroek biedt welpenhorde 2 elke zaterdagmiddag programma’s aan voor kinderen van 7 tot 11 jaar.

Algehele leerervaring

We vroegen Marek Nootenboom van de scoutinggroep wat scouting zo bijzonder maakt: ‘Scouting is een actieve vrijetijdsbesteding. Scouts zijn zoveel mogelijk buiten en dat is de ideale manier voor kinderen om zich te ontwikkelen! Alle zintuigen worden tegelijk geprikkeld en dat zorgt voor een algehele leerervaring. Dit in combinatie met de juiste begeleiding vanuit ons leidingteam is scouting ideaal om ergens nóg beter in te worden of om iets compleet nieuws te proberen. Daarnaast is er meer dan genoeg ruimte om plezier te maken en nieuwe vriendschappen te sluiten.’

Wat doe je bij scouting?

Marek: ‘De ene zaterdag klimmen we zo hoog mogelijk in de klimtoren en leren we hoe we een kampvuur maken zodat we ons eigen broodje erboven kunnen bakken. De andere zaterdag zoeken we verborgen schatten met magneetvissen en beleven we een spannend thema-avontuur over gemaskerde mannen die de limonade en koekjes hebben gestolen. Dus is uw kind klaar voor spanning en avontuur? Vies worden en de wereld ontdekken? Zich ontwikkelen en nieuwe dingen leren? Plezier en vriendschappen voor het leven maken? Kom dan eens kijken bij scouting ASG!’