Gamen en bewegen komen samen bij SSV

Gamen en bewegen lijken in eerste instantie niet heel goed samen te gaan. Toch is het die combinatie waarmee Rotterdam Sportsupport de jeugd in de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken aan het sporten wil krijgen. Het nieuwe Schoolsportverenigings-uur esports moet juist de kinderen aanspreken die normaal niet in een gymzaal of op een sportveld te vinden zijn.

Na schooltijd naar het voetbalveld, de sporthal of toch voor het televisiescherm zitten. Voor veel kinderen in de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken was die keuze de afgelopen jaren makkelijk. Ondanks dat zij door de aanwezigheid van de Schoolsportvereniging (SSV) konden kiezen uit allerlei verschillende sporten koos een vaste groep vaak niet voor de hockeystick of voor het tennisracket, maar voor de gamecontroller.

Gamen

Daar wil Laurens Verbaan, projectcoördinator Schoolsportvereniging Delfshaven, verandering in brengen. “Met de Schoolsportvereniging proberen wij de verenigingen naar de scholen toe te brengen en alle drempels weg te nemen zodat bewegen en sporten bijna vanzelfsprekend zijn. Kinderen hoeven niet lang te reizen en kunnen direct na school beginnen. Alleen is er, zeker ook in de wijk Bospolder-Tussendijken, een groep die ondanks alle inspanningen aan het gamen is.”

Balans

Maar hoe spreek je de kinderen aan die helemaal niets met sporten en bewegen hebben? Deze groep vindt gamen leuk, maar je wil ze juist achter de tv vandaan hebben. Toch schuilt juist in die tegenstelling de oplossing, legt Verbaan uit. “We zetten ze natuurlijk niet een uur achter de tv. Het SSV-uur esports bestaat uit een half uur gamen en een half uur bewegen. Elke week anders, maar wel altijd die balans, zodat de kinderen echt actief worden.”

Samenwerken

Doel is om tijdens de lessen ook de combinatie met de games te zoeken. “Als de kinderen bijvoorbeeld FIFA hebben gespeeld, gaan ze daarna als die teams voetballen. Zo proberen we elke keer de combinatie te maken.” Maar, benadrukt Verbaan, ook het half uur achter het scherm gaat verder dan alleen gamen. “We zetten ook in op aspecten als samenwerken en omgaan met winst of verlies, zodat het gamen ook echt nut heeft.”

Pilot

De wijk Bospolder-Tussendijken is niet voor niets als pilotgebied gekozen. Naast dat er een grote groep is die snel voor de tv zit, komt ook het reguliere sportaanbod in de wijk niet altijd goed van de grond. “Daarom hoop ik dat esports een goede aanvulling is op het huidige aanbod in de wijk.”

Gameclub

Verbaan is blij dat het project eindelijk van de grond komt. Het contact met partner Gameclub, die de lessen verzorgt, is daarbij heel waardevol. “Wij liepen al een tijd rond met dit idee, maar we konden het project nooit helemaal rondkrijgen. Gameclub heeft de afgelopen jaren met verschillende vakantie-evenementen ervaring opgedaan in Delfshaven, dus zij weten hoe ze zo’n SSV uur tot een succes kunnen maken.”

Doorpakken

Zodra de coronaregels het toelaten, gaat het SSV-uur van start. Verbaan hoopt dat de gamelessen een succes worden zodat ook andere wijken snel volgen. “Dit is een pilot en als het goed loopt, gaan we zeker snel doorpakken. Ik denk dat deze combinatie goed werkt, juist ook omdat het verder gaat dan alleen gamen of sporten. Het zou heel mooi zijn als we deze groep kinderen kunnen activeren en door middel van gamen aan het bewegen kunnen krijgen.”