Rotterdam kent 22 Schoolsportverenigingen (SSV), verspreid over de hele stad. Dankzij deze SSV’s kunnen basisschoolkinderen in hun eigen wijk, op of rondom school, sporten. Om een indruk te geven van het sportaanbod in de wijken lichten wij komende tijd de Schoolsportverenigingen meer uit. Vandaag maken we kennis met de Schoolsportverenigingen in IJsselmonde.

‘Ondanks de huidige omstandigheden en beperkingen als gevolg van de coronamaatregelen, lukt het steeds meer sportaanbieders om op creatieve, verantwoorde en veerkrachtige wijze (sport)activiteiten te organiseren online en in de buitenlucht’, vertelt Salima Bouhtala (projectcoördinator vanuit Rotterdam Sportsupport).  ‘Zelfs met de weersomstandigheden van de laatste tijd gaan alle trainingen door. Dit allemaal om de kinderen in IJsselmonde toch te laten bewegen en aan hun fysieke en mentale gezondheid te blijven werken.’

In het gebied IJsselmonde zijn vier Schoolsportverenigingen: Beverwaard, Hordijkerveld, Tuinenhoven en Lombardijen. Elk van deze wijken heeft een SSV-coördinator, werkzaam op één van de scholen in de wijk. De SSV-coördinator probeert zoveel mogelijk kinderen te bereiken en in beweging te krijgen in samenwerking met de sportaanbieders. Dit doen zij door een goed, gevarieerd sportaanbod samen te stellen en aan te bieden aan de basisschoolkinderen van groep 2 t/m 6. Inmiddels sporten in IJsselmonde al 418 kinderen bij één van de aangesloten sportaanbieders van de schoolsportvereniging.

Sportaanbod

Schoolsportvereniging Beverwaard heeft drie aangesloten scholen. Dit zijn RK de Regenboog, OBS Barkentijn en PCB de Parel. Coördinator Mohamed Benziane (De Regenboog) zet zich met de zes sportaanbieders in zijn wijk in om zoveel mogelijk kinderen aan het bewegen te krijgen verspreid over de verschillende locaties in de wijk. Beverwaard biedt twee zelfverdedigingsporten, namelijk: judo en kickboksen. Dus ben je van het werpen dan zit je goed bij JCR judo. Maar als je echt wil knallen zoals Rick de Kruijff altijd tegen zijn leerlingen zegt tijdens het kickboksen, dan ben je aan het goede adres bij Balrak Sport Consultancy. Wie het leuker vindt om salto’s te maken of te springen, is bij turnvereniging VIB aan het juiste adres. Een teamsport beoefenen kan in Beverwaard ook bij HC Feijenoord. Verder kunnen de kinderen flink bewegen tijdens het dansen bij Dansschool IJsselmonde. Vanaf dit schooljaar kunnen de kinderen ook meedoen met Crossfit. Crossfit is een combinatie van turnen, fitness en atletiek. Dus als je fitter, sterker maar ook leniger wilt zijn dan is dit zeker een must om te doen. Dit kan bij  crossfit aanbieder Lekker Fit met Sander.

Schoolsportvereniging Hordijkerveld heeft ook drie aangesloten scholen namelijk: IKC De Kubus, Meester van Eijckschool en CBS Beatrix. Coördinator Rachelle Kreischer van de Kubus is samen met vijf sportaanbieders verantwoordelijk voor het beweegaanbod in deze wijk. Wie een potje wil stoten en trappen, kan gaan kickboksen. Wil je juist de techniek leren om de kracht van de aanval te gebruiken voor je verdediging dan is Aikido de zelfverdedigingsport die je zeker moet beoefenen. Dit kan bij Bushi Dojo onder leiding van Jeroen Stoute. Naast kleuterkickboksen is er ook voor de kleuters Extra Sport gegeven door Remco van Gorkum van Atomium ’61. Sinds januari 2021 kunnen de kinderen ook meedoen met Crossfit, hier ligt de nadruk om fitter, sterker en leniger te zijn. Dit wordt gegeven door Sander Schuttevaar van Lekker Fit met Sander. Wie meer ritmegevoel wil krijgen kan dit door te dansen bij Dansschool IJsselmonde.

Schoolsportvereniging Lombardijen heeft maar liefst zes sporten die in de wijk worden aangeboden aan de kinderen van De Catamaran, Het Open Venster en de Paus Johannes school. Nathan Vlassak is al jaren actief als SSV-coördinator op De Catamaran en zet zich in om een gevarieerd sportaanbod aan te bieden aan de kinderen in Lombardijen. Dans wordt gegeven door I Am Movement. Wie het belangrijk vindt om snelheid, kracht, lenigheid en coördinatie te combineren bij een sport, dan ben je aan het goede adres bij Budo Unity ’99 voor karatelessen. Voor meer lenigheid kan je terecht bij turnvereniging VIB. En voor een potje denksport, is schaken bij Schaakvereniging IJsselmonde het beste wat je je brein kan geven. Niet alleen zal je beter presteren op school, maar ook leer je vaardigheden als logisch denken, concentreren en ben je een kei in het oplossen van problemen. Wie liever een balsport beoefent kan floorballen (ook wel unihockey genoemd) bij HC Feijenoord. Kinderen die verschillende sporten willen ontdekken, kunnen meedoen met Extra Sport.

Schoolsportvereniging Tuinenhoven kent maar liefst vijf aangesloten scholen: Meester Baarsschool, Prins Willem Alexanderschool, Van Brienenoordschool, Prinses Margrietschool en de Groene Palm. Coördinator is Mara Goverde van de Meester Baarsschool. Behalve dans, judo en hockey kunnen kinderen ook schaken. Deze denksport is niet meer weg te denken bij de schoolsportvereniging. Voor kleuters is er Voetbal van Voetjebal Rijnmond. Bij Voetjebal wordt ervoor gezorgd dat kinderen in groepjes met leeftijdsgenoten aan de slag gaan. Ieder kind is anders en uniek en daarom is er ruimte voor diverse spelvormen. Naast al deze sporten kunnen de kinderen in Tuinenhoven ook meedoen met circus (Circus Rotjeknor). Circus bestaat uit verschillende soorten kunsten. Bekend is jongleren, maar wie een echte acrobaat wilt zijn moet sterk en lenig zijn. En heel belangrijk: je moet geen hoogtevrees hebben!

Wil je het rooster bekijken voor de Schoolsportverenigingen Lombardijen, Beverwaard, Tuinenhoven en Hordijkerveld? Klik hier.

Ouderbetrokkenheid

Rotterdam Sportsupport organiseert verschillende cursussen voor trainers van de sportaanbieders. Eén daarvan is ouderbetrokkenheid. Tijdens deze bijeenkomst krijgen trainers en coördinatoren praktische tips: over wat belangrijk is tijdens een proeftraining tot aan tips voor een lid dat al jarenlang actief is bij een vereniging. Ook kunnen verenigingen ideeën met elkaar uitwisselen over hoe zij omgaan met ouderbetrokkenheid. Op deze manier vergroten we niet alleen de kans op betrokkenheid van de ouder, maar dragen we ook bij aan de ontwikkeling van de trainers van de Schoolsportvereniging.

Corona

Ondanks de maatregelen als gevolg van het coronavirus gaan de meeste trainingen van binnensportaanbieders door, al dan niet in aangepaste vorm. Sommige lessen zijn verplaatst naar buitenlocaties of worden online gegeven. Neem contact op met de coördinator of de vereniging om de actuele status van jouw sport op te vragen.

Voor overige informatie over het coronavirus en sport in Rotterdam kun je terecht op de website van Rotterdam Sportsupport: https://www.rotterdamsportsupport.nl/dossier/coronavirus

Meer informatie over de Schoolsportverenigingen in IJsselmonde? Neem contact op met Salima Bouhtala: s.bouhtala@rotterdamsportsupport.nl.