De vaste, ervaren dansdocent in Beverwaard nam vorig jaar afscheid. Ze werd vervangen door de 17-jarige student Kiomi. ‘Als dat maar goed gaat’, dacht coördinator Mohamed van Schoolsportvereniging Beverwaard. De Beverwaardse kinderen kunnen een pittige doelgroep zijn. Maar Kiomi blijkt een natuurtalent. ‘Bij de Schoolsportvereniging kunnen niet alleen kinderen hun talent ontwikkelen, maar ook (toekomstige) professionals.’

Tot de coronacrisis in 2020 werd de dansles via schoolsportvereniging Beverwaard verzorgd door een trainer die vele jaren ervaring heeft in het lesgeven. Na de eerste golf besloot de trainer van Dansschool IJsselmonde andere werkzaamheden op te pakken, waardoor er een vacature kwam voor een dansdocent. Het was geen gemakkelijke vacature om in te vullen, maar daar stond ze dan: Kiomi, 17 jaar oud en havo 5-student. Ze wilde zelfstandig de lessen van dansschool IJsselmonde verzorgen in Beverwaard.

Als coördinator was ik in eerste instantie een beetje terughoudend. Ik nodigde in het begin slechts één á twee handjes vol kinderen uit voor proeflessen. Veel trainers zijn Kiomi voor geweest en niet iedereen is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. De Beverwaardse kinderen kunnen een pittige doelgroep zijn. Maar wat bleek? Juf Kiomi is een natuurtalent! Naast het feit dat ze al heel lang op hoog niveau danst en de kinderen veel kan leren vanuit haar ervaring, beschikt ze ook over sterke didactische vaardigheden. De lessen verlopen vlot en de kinderen hebben het vanaf dag één naar hun zin. Het lijkt alsof juf Kiomi al jaren voor de groep staat.

Juf Kiomi

Talentontwikkeling

Bovendien is juf Kiomi uit onderwijshout gesneden. Haar moeder is juf en Kiomi wil na haar havo diploma de pabo doen. Wat een waardevolle bijbaan heeft Kiomi nu om zich voor te bereiden op haar latere beroep. De Schoolsportvereniging is hiermee niet alleen een plaats voor sportparticipatie en talentontwikkeling voor kinderen, maar ook een plaats waar (toekomstige) professionals zich kunnen ontwikkelen.

Dit verhaal is geschreven door Mohamed Benziane, SSV-coördinator in Beverwaard.