Rotterdam kent 22 Schoolsportverenigingen (SSV), verspreid over de hele stad. Dankzij deze SSV’s kunnen basisschoolkinderen in hun eigen wijk, op of rondom school, sporten. Om een indruk te geven van het sportaanbod in de wijken lichten wij komende tijd de Schoolsportverenigingen meer uit. Vandaag maken we kennis met de Schoolsportverenigingen in Charlois.

Van alle Rotterdamse gebieden staat Charlois aan kop bij de Schoolsportvereniging. Hier sporten dit schooljaar de meeste kinderen via de schoolsportvereniging bij één van de aangesloten sportaanbieders, namelijk 673. ‘In de wijken Carnisse, Pendrecht, Oud-Charlois en Tarwewijk weten kinderen uit groep 2 tot en met 6 steeds meer de weg te vinden naar de sportvereniging’, aldus Sonny Noordermeer (projectcoördinator vanuit Rotterdam Sportsupport). ‘Naast het mooie aantal leden in Charlois, ben ik ook tevreden over de samenwerking tussen de Schoolsportverenigingen in het gebied. De vier coördinatoren werken namelijk goed samen om voor ieder kind een passend aanbod te vinden. Soms niet direct in hun wijk, maar nog steeds dichtbij huis.’

Sportaanbod

Schoolsportvereniging Carnisse telt zeven verschillende sporten, waaruit kinderen kunnen kiezen. Coördinator Timothy van de Elisabethschool zet zich samen met Leo van de Kameleon en Marlies van de Klaver in om zoveel mogelijk kinderen aan het sporten te krijgen. Dit doen ze op verschillende locaties in de wijk: van de multifunctionele gymzaal in de Elisabethschool tot aan het Sportcomplex aan de Schulpweg! De jongste jeugd kan hier al voetballen tijdens de lessen kleutervoetbal van Playfit. Oudere kinderen kunnen een balletje trappen bij Egelantier Boys. Wie liever een andere balsport beoefent kan korfballen bij de Sperwers! In verschillende periodes in het schooljaar organiseren wij proeftrainingen op de hoofdlocatie, die tussen de Elisabethschool en de Kameleon ligt. Vanuit de schoolbanken kun je de korfbalpalen al zien staan. Sinds dit schooljaar kunnen kinderen uit Carnisse een nieuwe sport uitproberen, namelijk tennis. Verder genieten jongens en meisjes van American Football bij Rotterdam Anaconda’s en van aikido bij Bushi Dojo. De populairste sport binnen de SSV, dans, wordt hier ook aangeboden door Got2Groove!

Schoolsportvereniging Tarwewijk heeft dit schooljaar al bijna 100 kinderen aan het sporten gekregen bij de aangesloten sportaanbieders. Behalve dans (Got2Groove) of judo (JCR Judo) is er taekwondo en Korean Kickboksen bij Jaje Caan. Wie het leuker vindt om koprollen te maken of op de trampoline te springen, is bij turnvereniging THOR aan het juiste adres. Een teamsport beoefenen kan in de Tarwewijk ook, bij hockeyvereniging Tempo’34 onder leiding van trainster Puck! Al met al een mooi gevarieerd aanbod in de Tarwewijk waar coördinator Dunja zoveel mogelijk kinderen aan het sporten probeert te krijgen. Dit doet zij samen met de gymdocenten van de aangesloten scholen: Jelte van de Akker en Devin van de Elout van Soesterwoude.

Schoolsportvereniging Oud-Charlois heeft, met Bastian Zoon als coördinator, zes verschillende sporten in de wijk. Na een langere periode met vier goedlopende sporten, zijn er in het afgelopen jaar twee sporten bijgekomen. Kinderen uit Oud-Charlois hebben nu de mogelijkheid om hun schaakkunsten te laten zien bij trainer Ruud van De Koddige Koning en kunnen zich met een racket uitleven bij de tennislessen van Playfit. Taekwondo van Abdel Kwan, Turnen van Thor, Dans van Free to Move en Judo van John van Eerdenburg waren al niet meer weg te denken uit het rooster van deze SSV. Door de tomeloze inzet van de trainers en andere betrokkenen van bovengenoemde verenigingen, Jeroen van de aangesloten school de Wilhelminaschool en Bastian draaien de trainingen in de wijk op volle toeren!

Schoolsportvereniging Pendrecht is de grootste SSV van Rotterdam qua ledenaantallen en sportaanbod. Onder leiding van coördinator Ruud worden er gedurende het schooljaar meerdere proeftrainweken georganiseerd. Bij de proeftrainperiode van begin dit schooljaar zijn maar liefst 135 (!) kinderen lid geworden. SSV Pendrecht telt nu 354 leden uit groep 2 t/m 6 verdeeld over meer dan 12 verschillende verenigingen en aanbieders in de wijk! Van individuele sporten tot teamsporten en van balsporten tot vechtsporten, in Pendrecht is voor ieder kind wel een passende sport. Door de fijne samenwerking met Bart van de Kinderfaculteit worden mooie resultaten behaald. In Pendrecht kijken we ook naar de kwaliteit en ontwikkeling van het aanbod. Afgelopen jaar startten we met de cursussen ‘de 4 inzichten over trainerschap’. Op deze manier hopen we SSV Pendrecht steeds naar een hoger level te tillen! Een mooi succesverhaal van afgelopen schooljaar is het toevoegen van Volley Zuid aan het programma. In korte tijd heeft trainster Sharon al mooie resultaten geboekt.

Wil je het rooster bekijken voor de Schoolsportverenigingen Tarwewijk, Oud-Charlois en Carnisse? Klik hier. Voor het rooster van Pendrecht klik hier.

Ondanks de maatregelen als gevolg van het coronavirus gaan de meeste trainingen van binnensportaanbieders door, al dan niet in aangepaste vorm. Sommige lessen zijn verplaatst naar buitenlocaties of worden online gegeven. Neem contact op met de coördinator of de vereniging om de actuele status van jouw sport op te vragen.

Voor overige informatie over het coronavirus en sport in Rotterdam kun je terecht op de website van Rotterdam Sportsupport: https://www.rotterdamsportsupport.nl/dossier/coronavirus

Meer informatie over de Schoolsportverenigingen in Charlois? Neem contact op met Sonny Noordermeer: s.noordermeer@rotterdamsportsupport.nl.