Rotterdam kent 22 Schoolsportverenigingen (SSV), verspreid over de hele stad. Dankzij deze SSV’s kunnen basisschoolkinderen in hun eigen wijk, op of rondom school, sporten. Om een indruk te geven van het sportaanbod in de wijken lichten wij komende tijd de Schoolsportverenigingen meer uit. Vandaag maken we kennis met de Schoolsportverenigingen in Delfshaven.

Het gaat voortvarend in Delfshaven! Dit schooljaar zijn maar liefst 272 kinderen via de Schoolsportvereniging lid bij een aangesloten sportaanbieder. Hoe dat kan? ‘Mede dankzij de inzet en het enthousiasme van de coördinatoren van Lekker Fit!’, aldus Laurens Verbaan (projectcoördinator vanuit Rotterdam Sportsupport). ‘In het gebied zijn vier SSV’s: Het Nieuwe Westen, Spangen, Schiemond en Bospolder/Tussendijken. Elk van deze wijken heeft een coördinator, werkzaam op één van scholen in de wijk, en hij of zij probeert zoveel mogelijk kinderen te bereiken. Door een goed, gevarieerd sportaanbod samen te stellen kunnen alle kinderen in de wijk in beweging komen.’

Sportaanbod

Schoolsportvereniging Bospolder/Tussendijken heeft momenteel drie aangesloten sportaanbieders. Bij Team Loyalty kunnen kunnen kinderen losgaan met de bokshandschoenen. Toch meer van het werpen? Dat kan bij JCR Judo. Een populaire sport als dans mag natuurlijk niet ontbreken. Sportaanbieder Got2Groove geeft wekelijks dansles. LET OP: houd onze site in de gaten, want binnenkort hebben we er een verrassende vierde sportaanbieder bij.

Schoolsportvereniging Het Nieuwe Westen is goed vertegenwoordigd in de wijk met maar liefst zeven sportaanbieders, van teamsporten tot individuele sporten. Direct na schooltijd kunnen kinderen: schaken in de school van OBS De Vierambacht, judo in de gymzaal van de school of kickboksen bij Balrak Sport Consultancy. Ook is er dansles in de wijk. Rotterdam Atletiek verzorgt wekelijks een uitdagende training en zodra de gymzalen weer open gaan start volleybalvereniging Hou Stand weer. Voor wie geen genoeg van teamsport kan krijgen: hockeyen kan bij HC Delfshaven. Leuk weetje: SSV Het Nieuwe Westen bestaat deze maand (maart 2021) 12,5 jaar.

Schoolsportvereniging Schiemond kreeg dit schooljaar al meer dan 120 kinderen aan het sporten. Ze kunnen kickboksen, dansen bij Got2Groove of turnen bij PlayFit. Wie liever aan zijn of haar voetbalskills wil werken is welkom bij FC Maense. Divine geeft al jarenlang kinderen uit de wijk basketbaltraining. Sinds kort is het sportaanbod uitgebreid met freerunnen, door Rooftop Kings.

Schoolsportvereniging Spangen maakt het plaatje compleet.De danslessen worden gegeven door Got2Groove en basketbalvereniging Divine maakt de kinderen spelenderwijs beter. Schaakvereniging De Koddige Koning geeft les in de Mariaschool. Toch liever het veld op? Voetballen kan bij FC Maense. Wie zijn of haar energie kwijt wil is welkom bij de kickbokstraining van Balrak Sport Consultancy.

Online of buiten verder

Ondanks de maatregelen als gevolg van het coronavirus gaan de meeste trainingen van binnensportaanbieders door, al dan niet in aangepaste vorm. Sommige lessen zijn verplaatst naar buitenlocaties of worden online gegeven. Hieronder een overzicht met alle sportaanbieders die online of buiten doorgaan.

- Dansen (Got2Groove): alle SSV-uren zijn online

- Kickboksen (Balrak Sport Consultancy): alle SSV uren zijn buiten op het schoolplein

- Kickboksen (Team Loyalty): alle SSV uren zijn buiten op aangepaste locaties en tijden

- Schaken (De Koddige Koning): alle SSV uren zijn te volgen via een online schaakprogramma