Tot half maart gaf Dwien Rotterdamse kinderen twee keer per week Crossfitkids-lessen, onder meer via de Schoolsportvereniging Provenierswijk. Maar corona gooide roet in het eten. Onder haar jonge sporters zitten ook kinderen met de zogenoemde rugzakjes: ADHD, overgewicht of een onveilige thuissituatie. Ze besloot om niet alleen online les te geven, maar de kinderen die extra aandacht nodig hebben letterlijk uit hun thuissituatie te halen.

Als trainer bekommert Dwien van DWIENFIT zich veel om haar Crossfitkids, maar reguliere lessen in de gymzaal in de Provenierswijk kunnen momenteel niet doorgaan. Sinds kort kan ze buiten terecht met kids, maar voor die tijd besloot ze de lessen online te geven. Tijdens die lessen kwam ze tot de ontdekking dat dit niet voor elk kind een goede vervangende oplossing was. ‘Ik heb, net als bijvoorbeeld het onderwijs, te maken met kinderen die van de radar verdwijnen als je ze geen structurele aandacht meer geeft. Niet elk kind kan of wil online meesporten. Hun uitlaatklep is dat uurtje per week waarin we bij elkaar komen.’

Crossfitkids outdoors

In deze coronatijd besefte ze nog meer hoe belangrijk dat contact met de kinderen is. Door de online lessen merkte Dwien dat er kinderen van de radar verdwenen. Hierdoor is het initiatief Crossfitkids outdoors ontstaan en daar geeft ze nu vervolg aan, naast de reguliere groepslessen. Dit betekent dat ze de kinderen letterlijk mee naar buiten neemt en uit de thuissituatie haalt. ‘Ik ga één op één met hen buiten trainen en een babbeltje maken.’ Ze haalt hen op met haar stoere Crossfitauto. ‘Kids zijn gek op de auto, willen graag meerijden en hebben gevoel bij dit stoere te horen. Alles draait even om hen en ze voelen zich even het kind waar ze normaal gesproken tegenop kijken.’

Kwetsbare kinderen

Haar initiatief om de jeugdige sporters op te zoeken wordt erg gewaardeerd. ‘Maar ik besef me ook dat die behoefte om even weg te zijn uit huis net zo nodig is als deze coronaperiode voorbij is. Er zijn zoveel Rotterdamse kinderen die in zulke situaties zitten. Niet voor niets is er de campagne van ‘het vergeten kind’ dat in deze tijd aandacht vraagt voor die kwetsbare kinderen’.

Dwien is een jaar geleden begonnen met lessen voor kinderen op te starten, in samenwerking met het Sportbedrijf Rotterdam. Ze wilde zich met name richten op kinderen die niet in de reguliere groepen mee kunnen sporten. ‘Kinderen met bijvoorbeeld ADHD of overgewicht of die gepest worden. Het is mijn drijfveer om mensen te helpen door middel van sport. Ik heb zelf ervaren hoe sport je door moeilijke situaties heen kan helpen. Bovendien zijn kinderen puur. Daar houd ik van en ik leer ontzettend veel van ze.’

Persoonlijke aandacht

De groepen groeiden snel. Wat het geheim is van haar training? Persoonlijke aandacht. ‘We beginnen de les altijd door bij elkaar te gaan zitten en met elkaar te praten. Als iemand wordt gepest, dan bespreken we dat onderwerp. Mijn doel was een veilige omgeving te creëren voor de kids en ze daar zelf ook bewust van te maken. Daar is niets in veranderd. Verder biedt Crossfitkids een eigen stoere shirt met hun naam om groepsgevoel te creëren, kunnen ze eens per drie maanden ‘examen’ doen en kies ik vaak één van hen uit die de training mag geven. Ze krijgen zo verantwoordelijkheid, hun zelfvertrouwen groeit en ze voelen zich gehoord.’

Samenwerkingsverbanden

Dwien helpt nu de kinderen van Crossfitkids die bij haar sporten, maar zou graag zien dat het initiatief breder wordt opgepakt. ‘Maar hoe bereik je gezinnen? Ik ben geen hulpverlener. Ik kom gezinssituaties tegen waar niet alleen de kinderen, maar ook de ouders ondersteuning nodig hebben.’

Dwien zou het liefste samen willen werken met zorg- en welzijnsorganisaties om dit probleem onder de aandacht te brengen en er met elkaar een blijvend Rotterdams project van te maken. ‘Mijn missie is om te werken met ambassadeurs om dit door heel Rotterdam uit te zetten. Ik ben hierin op zoek naar mensen die willen samenwerken en dezelfde passie en energie hebben. Of bedrijven en instanties die samen willen werken of willen investeren in het project om het groter te maken. Laten we Rotterdam nog mooier maken. Rotterdam Make It Happen.’

Benieuwd naar Crossfitkids? Kijk dan op de website van DWIENFIT.

##

Rotterdam Sportsupport

Ook Rotterdam Sportsupport vindt dat verenigingen en trainers een belangrijke rol kunnen hebben in het welzijn van de kinderen en andere sporters. Het team Veilige verenigingen met sterke jeugdafdelingen houdt zich dagelijks bezig met het thema ‘Veilig Sportklimaat’. In dit team zitten onder anderen twee pedagogisch adviseurs die verenigingen specifiek op zorgsignalen ondersteunen. Meer informatie daarover kun je __hier_ vinden._