Door het coronavirus ligt het verenigingsleven helaas tijdelijk stil. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel in beweging blijft? Veel Rotterdamse verenigingen spelen al in op deze vraag en bieden via social media of hun website leuke workouts, thuistrainingen en challenges aan. Op deze pagina bundelen we de initiatieven van Rotterdamse verenigingen en andere partijen zodat jij niet stil hoeft te zitten de komende periode.

##

Initiatieven van Rotterdamse sportverenigingen

• Trackstars Nesselande: deze Rotterdamse vereniging voor atletiek, hardlopen en triathlon geeft online trainingen om toch nog ‘samen’ vanuit huis te kunnen trainen.
  • PAC Atletiek: op de social media accounts van atletiekclub PAC staan filmpjes waarin leuke thuisoefeningen gedemonstreerd worden. Bijvoorbeeld lopen en springen met stoepkrijt en flesjes water.
  • Rotterdamse Hockeyvereniging Leonidas: daagt je uit om thuis fit te blijven. Op Facebook vind je een challenge van de Leonidas Heren 1 en op Instagram is de jeugd druk bezig met challenges.
  • Volley Zuid: in de Instagram stories daagt Volley Zuid je met de #stayathomechallenge uit om mee te doen aan verschillende challenges die met volleybal te maken hebben.
  • Alexandria ’66: geeft ‘stay at home huiswerk’ mee aan de leden, maar hier kun je als niet-lid natuurlijk ook gewoon aan meedoen als je voetbal niet kunt missen.
  • Excelsior Rotterdam jeugd: daagt ook uit op voetbalgebied. Hoe vaak kun jij een wc-rol hooghouden? Ook de meidenafdeling deelt op Facebook elke week een filmpje als ‘huiswerk’.
  • Atomium ’61: deelt de gymvlogs van meester Remco die de extra sportlessen bij de schoolsportvereniging geeft. In vlog 1: jeu de wc-rol.

Andere inspiratie om thuis fit te blijven

• COREona challenge: Beter Turnen stuurt je elke dag via de mail een workout en challenge op als je je inschrijft voor de COREona challenge. Met deze challenge train je, zoals de naam al doet vermoeden, je core. De oefeningen zijn vooral turngerelateerd voor betere vormspanning, lenigheid en kracht.
  • #DGatHome challenge: elke dag komt er op de social media accounts van Dutch Gymnastics een challenge online. Door deze challenges thuis na te doen en te filmen maak je elke week kans op leuke prijzen.
  • Nijntje Beweegdiploma: op de website van het Nijntje Beweegdiploma vind je beweegtips om samen met je kinderen thuis te bewegen.
  • KorfbalFit: als je je afvraagt hoe je de komende korfballoze weken door moet komen, biedt KorfbalFit een uitweg. Door de korfbaloefeningen van onze collega Laurens Verbaan blijf je #korfbalfit in je eigen omgeving.
  • #Korfonachallenge: het Grote Korfbalboek presenteert samen met NLKorfbal de Korfonachallenge. Elke dag komt er op het Youtube kanaal van het Grote Korfbalboek een leuke korfbalchallenge online.
  • NJOI Life: collega Dirk Sparians van Rotterdam Sportsupport en andere volleyballers leren je allerlei technieken die je gewoon thuis kunt oefenen.
  • Hockey.nl: daagt je uit met de #keepplayingchallenge. Indoor en in de tuin hockeyen rondom pionnen en wc-rollen houdt je in beweging.
  • PanasjTV: lanceert op Youtube iedere dag nieuwe hockeytrucjes om thuis te oefenen.
  • Detafeltennistrainer.nl: ook al heb je thuis geen tafeltennistafel staan… er zijn genoeg leuke opdrachtjes die je wél kunt oefenen thuis. Detafeltennistrainer.nl deelt elke dag een opdracht op Facebook.
  • Fit in de fabriek: iedere werkdag staat hier weer een sportieve challenge voor je klaar.
  • SB Sport: thuis rekenen saai? Niet als je actief leert en je rekensommen op de trap oefent! Voor leren en bewegen tegelijk ben je hier aan het juiste adres.
  • Huiskamergym: nu we geen gymles op school hebben, neemt juf Linda de gymles voor je op in de huiskamer en jij kunt thuis meedoen.
  • Gymjuf Manouk: ook juf Manouk bedenkt vervanging voor de gymles op school. Beweegbingo of tennissen met ballonnen, het kan gewoon thuis.
  • Inspiratie voor indoor beweegactiviteiten: tot slot nog een (engelse) website die meer dan 50 indoor activiteiten deelt met als hoogtepunt een laserlabyrint van tape in de gang.

Er zijn zoveel goede initiatieven dat we die van jouw sportclub misschien wel over het hoofd hebben gezien. Mis je een initiatief op deze pagina? Laat het dan weten via m.tieman@rotterdamsportsupport.nl.

Onze collega’s van Sportbedrijf Rotterdam hebben goede tips verzameld voor sportondernemers en verzorgen hier komende dinsdag 24 maart een webinar over. Ook de gymleerkrachten van Lekker Fit! zijn onwijs goed bezig met thuischallenges en beweegactiviteiten op Youtube.

Sport en corona

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom sport(verenigingen) en het coronavirus (in Rotterdam), dan raden we je aan om de berichtgeving op de website van Rotterdam Sportsupport te volgen.