Skateboarden, freerunnen en BMX-en. Het Afrikaanderplein wordt één grote ‘playground’ tijdens de eerste Urban Sports Day in Rotterdam. Dit nieuwe initiatief van Rotterdam Sportsupport vindt woensdagmiddag 17 april plaats. Alle kinderen die deze stoere sporten willen uitproberen zijn welkom in Feijenoord.

Urban Sports winnen snel aan populariteit. Ook Rotterdam kent steeds meer plekken waar je deze straatsporten kunt beoefenen. De hoogste tijd dus voor een Urban Sports Day. Woensdag 17 april tussen 13.30 en 15.30 uur kunnen kinderen op het Afrikaanderplein gratis meedoen met freerunning, BMX-en, skateboarden, dans, pannavoetbal en basketbal. De nieuwste Urban Sport is ook aanwezig: E-sport. Op vier Playstations kunnen kinderen hun skills laten zien.

Het sportfestijn is bedoeld voor kinderen van de basisschoolleeftijd. Deze middag moet een echt Urban sportfeestje worden. ‘Er komt een vitaminebar met smoothies én popcorn,’ zegt organisator Sonny Noordermeer (combinatiefunctionaris voetbal bij Rotterdam Sportsupport).

** Kennismaken met sport **

Het idee voor een Urban Sports Day in Feijenoord is bedacht door Rotterdam Sportsupport met als doel sportverenigingen een kans te bieden zich hier te promoten en kinderen kennis te laten maken met de sport(vereniging). Afgelopen jaren werd in verschillende Rotterdamse wijken ook al een American Sports Day georganiseerd, waar kinderen de Amerikaanse sporten konden beoefenen. ‘Deze evenementen zijn echt een succes’, aldus Sonny. ‘Daar komen steeds veel kinderen op af. We willen deze doelgroep met een Urban Sports Day weer enthousiast maken voor andere sporten.’

De sportaanbieders die de Urban Sports Day mede mogelijk maken zijn Dansh, Skateland, Rotterdam-Zuid (basketbal), Besiktas (voetbal).