Openbare basisschool De Catamaran in Rotterdam-Zuid is sinds de start van Schoolsportvereniging Lombardijen in 2008 ‘SSV-hoofdschool’ van de wijk. Directeur Arina Rook en adjunct-directeur Bas van der Molen: ‘De Schoolsportvereniging levert ons sociale, gezonde en ontspannen kinderen op.’

Zowel Arina Rook als Bas van der Molen van De Catamaran zijn sinds het eerste uur betrokken bij het wel en wee van Schoolsportvereniging Lombardijen. Nog steeds zien ze het belang in van het bestaan van deze Schoolsportvereniging. Dat blijkt wel als ze vol enthousiasme vertellen over hun rol binnen het project en de kansen die de school hierdoor heeft gekregen. Al zijn de credits vooral voor de coördinatoren, benadrukken de directeur en adjunct-directeur meermaals. Arina Rook: ‘De coördinatoren zijn de dragende kracht van de Schoolsportvereniging. Zij komen overal en zorgen voor de verbindingen binnen de wijk.’

Sportiefste basisschool\ Dat De Catamaran zich aansloot bij de SSV was een logische stap in Lombardijen. Rook: ‘Wij willen naast het reguliere schoolaanbod ook andere dingen aanbieden. Zoals sport, wat stimulerend is voor lichaam en geest. Met de Schoolsportvereniging zagen we bovendien een kans om kinderen van de straat te houden.’ Van der Molen vult aan: ‘Voorheen zochten wij ook al samenwerking met clubs én we waren al eens sportiefste basisschool van Nederland, in 2010. De Schoolsportvereniging maakt het alleen maar makkelijker. Bovendien zien ouders steeds dezelfde gezichten, wat ze prettig vinden.’

De Catamaran is hoofdschool binnen SSV Lombardijen. Dat houdt in dat het de coördinatie op zich neemt. Wat de SSV hen als school oplevert? Rook: ‘Sociale, gezonde en ontspannen kinderen. Zodat ze een sterke basis hebben.’ Van der Molen: ‘En als je ze kennis laat maken met sport is de kans groter dat ze lid worden van een club en ze van straat af gaan. Wij willen dat onze leerlingen (550 kinderen op onze school) ook weten hoe het er buiten school aan toe gaat. Onze verantwoordelijkheid stopt niet om 16.00 uur.’

Kansen Coördinator Nathan Vlassak van SSV Lombardijen is nu ruim een jaar bezig en zag behoorlijk wat kansen in de wijk, die hij aangreep. ‘Een jaar geleden werden vier sporten aangeboden, allemaal dichtbij De Catamaran, de school waar ik werk. Ik heb geprobeerd de sporten meer te verdelen over de wijk. Overal is nu een club actief, waardoor ook meer kinderen van andere scholen zijn gaan sporten.’

Het aantal SSV-kinderen steeg van 100 naar 200. Ze kunnen kiezen uit unihockey, dans, schaken, turnen, karate en extrasport. Wat zijn ‘geheim’ voor dit succes is? ‘Zichtbaar zijn. En ik heb enorm veel energie gestoken in de communicatie: met scholen, ouders, kinderen en clubs. Vooral bij ouders is dat belangrijk. Je moet onduidelijkheden die zij hebben wegnemen en de verantwoordelijkheden die bij sporten horen bespreken.’

Nathan: ‘Het is mijn doel overigens niet om een bepaald aantal sportende kinderen te behalen. Ik wil me inzetten voor een gezonde wijk. Dat gebeurt in stapjes. Voor mij zit een succesbeleving ‘m in de ontwikkelingen van een kind: de eerste karateles vindt hij alles eng en kan hij zijn emoties niet tonen, en binnen een paar weken kan hij niet wachten om te sporten, geeft hij de meester een high five en heeft hij nieuwe vriendjes. Geweldig om te zien. Dit zijn kleine succesjes, maar bij elkaar zorgen ze voor een grote verandering.’

In de wijk is de afgelopen 10 jaar behoorlijk wat bereikt. Niet alleen zijn meer kinderen van (omliggende) basisscholen gaan sporten, ook de ouders zijn in beweging gekomen, bijvoorbeeld tijdens ouder-kind toernooien. Van der Molen: ‘Ouders hebben ook behoefte om te sporten. Een ander initiatief is de Zumbales voor moeders die in de wijk is opgestart.’ Rook: ‘Dit bevordert ook nog eens de ouderbetrokkenheid. De naam van de school is bovendien verbonden aan de Schoolsportvereniging, dus ze vertrouwen erop dat het goed is.’

Enthousiaste scholen Enthousiast geworden door het verhaal van De Catamaran? Wil je dat jouw Rotterdamse school ook meer inzet op sport? Sluit je dan aan bij de Schoolsportvereniging in de wijk. Alle informatie over het project vind je op www.schoolsportvereniging.nl.

Schoolsportvereniging Dit artikel werd gepubliceerd naar aanleiding van het 12,5 jarig bestaan van de Schoolsportvereniging in juni 2018 en verscheen (gedeeltelijk) in het online magazine ‘12,5 jaar Schoolsportvereniging’. Het hele magazine is hier te bekijken.

De schoolsportvereniging is een project van Rotterdam Sportsupport dat sportverenigingen en scholen aan elkaar koppelt, zodat kinderen de mogelijkheid hebben om dichtbij huis te sporten.